7 tips til god tekst i sosiale medier

Godt innhold er nøkkelen til suksess i sosiale medier. God tekst er noe av det viktigste for å lykkes. Men hvordan lager jeg tekster som engasjerer på Facebook, Instagram eller LinkedIn?

En europeisk undersøkelse viser at vi scroller 180 meter på mobilen hver dag. Det tilsvarer en 1,5 fotballbane. De største SoMe-junkiene lar tommelen danse 700 meter daglig. Vi scroller i gjennomsnitt 62 minutter om dagen. Men husker du hva du scrollet forbi i dag? Neppe.

På Instagram postes det rundt 3 milliarder bilder daglig. Du har kun millisekunder på deg når du skal fange publikums oppmerksomhet.

SE NYTT KURS: TEKSTFORFATTER I DIGITALE MEDIER

Her er 7 tips til god tekst i sosiale medier. Følger du oppskriften er øker sjansen for engasjement og synlighet.

1. Kjenn målgruppa – hvem skriver du til?

Første bud i all markedsføring og kommunikasjon er at du henvender deg til riktig målgruppe på riktig måte. Kunnskap om målgruppa er derfor en helt sentral del av det å skrive tekst i sosiale medier. Kjennskap til målgruppa eller valg av målgruppe er en rettesnor for hvordan du skal ordlegge deg.

Demografi, psykografi og geografi er noe av det du bør tenke igjennom i en målgruppeanalyse. Stikkord er alder, bosted, interesser, økonomi, holdninger, livsstil, utdanning, yrke og sivil status.

Men også utfordringer målgruppa har, mediebruk, adferd i sosiale medier, hvordan målgruppa tar beslutninger, hvordan ditt produkt eller tjeneste passer for den du skriver til, hvor lojale mottaker er, om den har kjennskap til merkevaren din fra før – og hvilke konkurrenter det kan tenkes at målgruppa kunne valgt. Skriver du til nye kunder eller eksisterende følgere?

Lag deg gjerne en eller flere personas – og lev deg inn i rollen som mottaker.

Kjenn målgruppa du skriver for i sosiale medier.

2. Bruk følelser og snakk til sansene

Hele fenomenet sosiale medier er bygget på følelser. Det er en grunn til at vi oppfordres til å trykke tommel, hjerte, wow-symbol, sinnafjes eller gråteknapp. Og som sosiale dyr engasjeres vi av nettopp tekst som formidler følelser.

Kjenner vi oss igjen eller kan relatere til temaet eller situasjonen du skriver om, er sjansen for engasjement enda større. Finn derfor fram til de gode historiene som berører og vekker engasjement og følelser. Og ikke minst; Bruk ord som er ladd med følelser!

På kurset tekstforfatter i digitale medier kan du lære mer om følelsenes mekanikk og hvordan briljere med tastene.

Bruk følelser og snakk til sansene når du skriver tekst i sosiale medier

3. Cut the crap – vær konkret og rett på sak

Kutt ut unødvendige småord og dilldall. Ingen har tid til å være med på en lengre avhandling. Fang leseren med en «hook» som fenger – og gå rett på sak. Bygg teksten rundt formålet med innlegget fra første stund og vi skjønner hva det handler om. Tenk bare hvordan et anslag på en film engasjerer eller ikke. Det funker helt likt.

Språket må være kort og presist i sosiale medier. Bruk også avsnitt. Du har sikkert sett noen skrive en halvmeter med tekst i et Facebook-innlegg uten et eneste linjeskift. Det blir lite leservennlig.

SE KURSET: SOSIALE MEDIER OG INNHOLDSMARKEDSFØRING

Et enkelt språk er en fordel. Tunge formuleringer med innskutte leddsetninger, oppramsinger eller fremmedord anbefales ikke i sosiale medier. Tenk deg at du skriver for en 5. klassing. Alle skal forstå.

4. Vær et menneske – skriv som et menneske

Facebook, Instagram og LinkedIn er plattformer der alt ligger til rette for sosial interaksjon, relasjonsbygging og interessefellesskap. Toveis-kommunikasjon er selve idealet. Da nytter det ikke med avstand til følgerne. Tekstforfatteren må skape nærhet til mottaker. Ord som «man» er bannlyst. Bruk pronomener som «du», «vi» og «jeg» – og vær så menneskelig du kan. Tekst som åpner opp for dialog og interaksjon øker sjansen for engasjement og konvertering.

Tekst som skaper dialog og interaksjon øker sjansen for engasjement og konvertering i sosiale medier.

Emojies er også et triks for å komme nærmere følgerne i tekst. Brukt med måte kan emojies styrke budskapet. De fungerer som blikkfang og mennesker tolker symboler raskt. En emoji kan også bryte opp teksten med effektive pauser eller brukes som markering av punkter.

Men alt med måte. Bruker du for mange emojies kan du framstå som useriøs og uprofesjonell. Mange virksomheter har valgt seg noen emojies som passer til merkevare og produkt, slik at det blir en del av selskapets brand og tone of voice.

Emojies kan styrke budskapet når du skriver tekst i sosiale medier.

5. Hva skal du si?

Ha helt klart for deg hva du ønsker å formidle før du begynner å skrive. Hva ønsker du å oppnå? Når du har bestemt deg for det, sett i gang. Men ikke kjør på med flere budskap samtidig. En tekst må aldri dra i flere retninger. Som det heter på godt norsk: If you chase two rabbits, you will not catch either one.

6. Still spørsmål

Spørsmål slår aldri feil. Stiller du spørsmål som «Hva syns du?», «Hvordan i alle dager…?», «Hvor ofte gjør du..?, «Har du det bra når du…?» fanger det leseres oppmerksomhet. Innlegg som inneholder spørsmål får ofte flere reaksjoner, likes og kommentarer – noe som løfter innholdet ditt i algoritme-kappløpet.

7. Call to action – Hva vil du jeg skal gjøre?

Fortell leseren hva du vil den skal gjøre etter å sett innlegget ditt i feeden. Dette er alfa og omega enten du selger et produkt, leverer en tjeneste, informerer innbyggerne i kommunen, driver valgkamp eller jobber for endring av holdninger.

Som tekstforfatter i sosiale medier kan du formulere en call to action (CTA) som stimulerer til handling. En CTA kan også være en klikkbar knapp som leder til et tilbud på en landingsside. 

Call to action skaper engasjement eller konvertering (salg). Desto mer engasjement du klarer å oppnå med posten i sosiale medier, desto større blir rekkevidden.

Call to action skaper engasjement eller konvertering (salg). Desto mer engasjement du klarer å oppnå med posten i sosiale medier, desto større blir rekkevidden.

Du vil nok oppleve at det å få en kommentar er vanskeligere enn å få en like. Ønsker du kommentarer må spørsmålet være enkelt.

Tradisjonelle call to action-knapper:

  1. Ring nå
  2. Les mer
  3. Trykk her
  4. Legg til handlekurv
  5. Ikke gå glipp av tilbudet
  6. Motta nyhetsbrev
  7. Last ned
  8. Meld deg på i dag!
  9. Start gratis prøveversjon
  10. Book din time/konsultasjon nå!

Eksempler på call to action i tekst:

«Kommenter hvis du har prøvd…»
«Liker du 1 eller 2 best?»
«Lik hvis du er enig»
«Husk å lagre til neste gang du skal…»
«Tagg noen du mener…»
«Del gjerne videre»
«Send DM for å få gratisk sjekkliste»
«Trykk ut linken i bio for å lese mer»
«Besøk nettsiden for mer informasjon»
«Register deg for nyhetsbrev»

BLI BEDRE PÅ Å SKRIVE MED KURSET: TEKSTFORFATTER I DIGITALE MEDIER


«Bli med på splitter nytt tekstforfatterkurs.
Få en boost som gjør skrivearbeidet enda morsommere!»

– Frode Aleksander Rismyhr, Kommunikasjonssjef og lærer IGM

Aktuelle kurs:

Tekstforfatter i digitale medier

Sosiale medier og innholdsmarkedsføring

Presserelatert PR og mediedekning

Søkemotoroptimalisering