Google Design Sprint

Dagskurs i Google Design Sprint

Har du opplevd at:

  • du bruker uker eller måneder med et design eller en produkt hvor du senere finner ut at designet ikke var bra nok og kunden ikke vil ha det?
  • eller at du er klar til å slippe produktet men plutselig er det noen som trenger å gjøre store forandringer i produktet?

Løsningen er å se design som en lagsport og ta i bruk Design Sprint. Design sprint er en 5 dagers prosess som gir deg svar på forretningskritiske spørsmål. Prosessen er utviklet av Google,  fungerer både for tjenester og strategiske forretningspørsmål og trenger ikke å være et produkt.

Du  lærer:

  • Teori og praksis som du trenger for å gjennomføre en Design Sprint
  • Verktøy med effektive skisseløsninger, metodikk for å validere og å prioritere
  • Å unngå fallgruver med Design Sprint
  • Å legge opp og fasilitere Design Sprint

Kursleder kommer fra Itch som jobber med dette til daglig. Itch er et digitalt innovasjons- og designbyrå som jobber med utvikling av nye forretningsmodeller, produkt- og tjenesteutvikling, design og kommunikasjon.

Dato: 22. november kl. 10 – 16, inkludert lunsj og materiell, pris kr. 5500,-.

 

Takk for deltakelsen, digitalt lederskap 18.9.

Vi håper du som deltok både ble inspirert og lærte mye denne dagen. Det var mange foredragsholdere og svært viktig innhold. Vi er en en tid der forandringene skjer lynfort, og du må kontinuerlig oppdatere kunnskapen din, det holder ikke å lene seg på andre.

Om du skal videre må du ha en kultur i egen virksomhet der det er rom for prøve og feile. Pass på å ha det litt gøy underveis.

Trenger du hjelp med din digitale transformasjon, ta kontakt med en eller flere av foredragsholderne. Her kan du også laste ned PDF av deres presentasjon.

Evaluering av konferansen finner du her

Andre tilbakemeldinger mottas gjerne, Hanne Josefsen, hanne@igm.no 

Silvija Seres, Ledelse i digitaliseringens tid – PDF

De digitale medarbeiderne, Bård A. Amundsen, Differ – PDF

Kontakt Bård A. Amundsen (Bard.Amundsen@differ.com)  for hjelp til digitale medarbeidere, chatbots osv.

Eksempler på at IoT gjør bedriften og samfunnet bedre, Marianne Styrman, Webstep – PDF

Kontakt Webstep 

Må vi kaste vår forretningsmodell i søpla? Kjetil Eriksen, Webstep – PDF

Kontakt Webstep 

Hvordan er digital ledelse forskjellig fra vanlig ledelse? – PDF

Kontakt Anne Anne-Sofie Risåsen, Country General Manager IBM Global Business Services, for hjelp med digitalisering og ledelse.
Telefon:  915 50 307 – E-post: asr@ibm.com

I enerWE er vi 8 kolleger, fire roboter og fire mennesker, Chul Christian Aamodt – PDF

Kontakt Chul Christian Aamodt dersom du ønsker høre mer om digitalsering og hvordan enerWE bruker roboter som journalister.
Chul Christian Aamodt, utviklingsdirektør, enerWE®
Telefon: +47 913 76 478 – E-post: chul@enerWE.no

Roar Thon,  Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Sikkerhet og tillit, sentralt for å lykkes med digitalisering – PDF

Kommunikasjon og salg i et omnikanalt butikklandskap, Sigurd Herrlin Sørensen, Retail Consult PDF (kun kontaktinfo)

Er butikken i ferd med å dø ut? Ole Johan Lindøe, Creuna – PDF  

Ønsker du å høre mer om fremtidens handel, eller etablering og operasjonalisering av digital transformasjon kan du kontakte Ole Johan Lindøe og Creuna.
Ole Johan Lindøe, Business Director Creuna AS Tlf: 41 60 17 32 oj.lindoe@creuna.no –  creuna.no

Cutters, forretningsmodellen kundene elsker, Andreas Kamøy, Cutters

 Vi kaller det digitalisering, men det handler fremdeles om folk – PDF, Anne Stokke, Mindshift

Kontaktinfo: anne.stokke@mindshift.no Telefon: 982 38 713

Derfor feiler digitalstrategier. Tore Berntsen, Markedspartner.  – PDF

Kontakt Tore Berntsen på Telefon 97 66 54 59 eller tore@markedspartner.no  for hjelp til markedsføring og digital strategi. Sjekk også ut digitalleder.no 

Er Norden ledende på Fintech? Susanne Hannestad, Fintech Mundi

Hva skjer når banken begynner å vurdere kundenes bærekrafts arbeid? Kjersti Fløgstad, DNB. – PDF

Innovativ ledelse nå og fremover, Bente Sollid Storehaug, WIZALY NORDIC. – PDF

Google Analytics, boller og kaffe

Seminaret er fulltegnet.

Google Analytics, gratis seminar for deg som vil måle effekten av nettsidene dine.

Hvilke kampanjer fungerer, hvor finner kundene deg, og hva gjør de på nettsidene?

Tid: 13. september kl 14–15

Sted: IGM, Brynsveien 5 i Oslo

Servering: Boller og kaffe/te

 

Frokostseminar Google bedrift, Google map optimalisering

Få flere folk fra Google Maps til dine fysiske lokaler!

Tid: Onsdag 14. november kl 8:30-9:10
Kaffe og lett frokost serveres fra kl 8:10.

Dette vil du høre om og kunne ta i bruk med en gang:

  • Hva som påvirker rangering i Google Maps
  • Optimalisering av Google Min Bedrift konto
  • 360-foto og virtuell tour
  • Sporing og analyse av trafikken du får fra Google Maps
  • Pluss hemmelige tips og triks!

 

Seminaret er ved Thomas Prestgaard som jobber i Anadigme, de har spisskompetanse på dette området og er sertifisert Google partner. Han har vært Google AdWords kursholder hos oss på IGM i over to år, jobbet med AdWords i 6 år, jobber med små enkeltpersonsforetak såvel som store internasjonal nettbutikker.

Heldagskurs i Google Ads 5. september –>

WordPress videregående

bakgrunn rød

Beaver Builder er for deg som vil slippe eller er lei av å lete etter temaer (designmaler) til WordPress. Du vil lage alt fra skisse til ferdig nettsted uten å være programmerer. Du forstår grunnleggende WordPress, har litt forståelse for HTML,  og ønsker deg enda flere muligheter.

På kurset lærer du å lage nettsider med WordPress og en Page Builder som heter Beaver Builder.
Mange utviklere bruker dette tillegget, og det er et fantastisk verktøy for deg som «gjerne vil være» utvikler, men hvor du ikke trenger å kode.

Du lærer:

  • Lage menyer
  • Bygge nettside med rader og kolonner
  • Parallaxe funksjoner og Transition (bevegelse)
  • Vanlig Slideshow og slideshow med tekstinnhold og menyknapper
  • Bakgrunner med farger, med bilde, med flere bilder og video
  • Post karusell
  • Call Outs
  • Bruk av Icons
  • Fonter og innstillinger
  • Og mye, mye mer

Beaver Builder er veldig fleksibelt med drag og drop. Egner seg til både nybegynnere og profesjonelle, du vil raskt få kontroll over dine nettsider. Du slipper HTML  eller forvirrede kortkommandoer. Med Beaver Builder, lager du fine og profesjonelle WordPress nettsider.

IGM sine hjemmesider er laget med med denne løsningen. Andre eksempler er kontikiklassisk.no (tidligere studentoppgave) og www.esmod.no.

Om du først vil lære WordPress, anbefaler vi WordPress grunnkurs

Dette kurset inngår også i kurspakkene Digital Design og Webdesign

InDesign kurs – videregående

bakgrunn rød

Vil du jobbe enklere og mer effektivt i InDesign? På dette kurset vil du lære å lage gode, avanserte og tidsbesparende maler for sider, tekst og objekter, samt gjenbruk via biblioteker.

Etter kurset kan du lage egne maler som automatiserer mange arbeidsprosesser og sparer deg for mye tid og arbeid. Gode maler kvalitetsikrer produktetene dine og gir deg mere tid til å være kreativ.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for deg som jobber i Adobe InDesign og ønsker å utnytte programmets potensiale.

Forhåndskunnskap i InDesign:

«InDesign grunnkurs» eller tilsvarende kunnskap.

Dette lærer du:

  • God, effektiv og avansert bruk av maler for sider, tekst og objekter i Adobe InDesign
  • Spar på elementer du lager med CC Libraries
  • Lage automatisk innholdsfortegnelse
  • Bruk av tabell
  • Tekstlenker og registerlinjer
  • Hvordan tilpasse en layout til ulike størrelser i samme dokument
  • Lage egne tastatursnarveier

Hvorfor du skal velge våre Adobe-kurs:

  • Norges mest kunnskapsrike og engasjerte instruktører i InDesign
  • Små grupper
  • Egenutviklet kursdokumentasjon med fyldig teori og oppgaver
  • Minnebrikke med kursoppgaver
  • Gratis support etter kurs
  • Lånemaskin om du ikke vil ha med egen laptop

Dette kommer du til å lage på kurset:

Eksempler på magasinsider du lager på InDesign-kurset

Google Ads

bakgrunn rød

Har du en bedrift som selger produkter eller tjenester som folk søker etter på Google? Om svaret er ja er sannsynligvis annonsering på Google noe for deg og det kan være lurt å lære dette av en sertifisert Google partner. Det som skiller søkemotorannonsering fra andre markedsføringsplattformer er at annonsene dine blir vist til folk som allerede leter etter det du tilbyr. Det er enklere å få til et salg enn det er i medier der annonser er en forstyrrelse.

Lær deg hvordan du effektivt bruker Google Ads for å få flere kunder på nett og hvordan ditt firma kan vokse. Vi starter med det grunnleggende og gir deg en solid innføring i hvordan Google Ads er bygget opp og hvordan det fungerer. Du vil lære hvordan du setter opp en konto, hvorfor god struktur er viktig og hvordan du gjør det.

Kurset passer til alle som selger produkter eller tjenester som søkes på på Google. Kurset er for deg som ønsker å sette deg inn i hva Google Ads er, hvordan det fungerer og hvordan du bruker det i markedsføring og i din bedrifts digitale strategi.

Kurset vil hovedsaklig ha fokus på tekstannonser i søk. Vi vil gå igjennom hva som er viktig å tenke på i Display-nettverket, YouTube og i Google Shopping.

Kurset passer til alle som selger produkter eller tjenester som søkes på på Google.

Kursinnhold:

  • Reglementet i Ads
  • Lage gode tekstannonser
  • Hva er viktig når man setter opp Ads-konto
  • Oppsett av konto
  • Hvilke fallgruver må du unngå
  • Praktiske oppgaver

Dag 2, Workshop i Google Ads
Dag 2 vil foregå som en workshop med praktiske oppgaver hele dagen. Kursholder vil gå rundt og veilede alle deltakere. Her kan ulike deltakere få hjelp med individuelle utfordringer som eventuelt ikke vil passe for alle deltakere på kurset. Dette kan være for eksempel Google Shopping som ikke er relevant for annonsører uten nettbutikk.

Workshop er 28. november.

Før du kommer på kurs, sjekk av du har tilgang til din bedrifts Ads konto.

Thomas Prestgaard er kursleder jobber i Anadigme, de har spisskompetanse på dette området og er sertifisert Google partner. Han har vært AdWords kursholder i over to år, jobbet med AdWords i 6 år, jobber med små enkeltpersonsforetak såvel som store internasjonal nettbutikker.

Søker freelancer / kursleder

Puslespill sort hvitt en brukke mangler

IGM søker freelancer / kursleder innen grafisk design og kommunikasjon.
Du må kunne Illustrator og InDesign, ta en titt på våre kurssider og se hva du kan bidra med, gjerne også noe som ikke står der, f eks Sketch.  Det er mange spennende arbeidsoppgaver for rett person.
Send CV til trine@igm.no

Skap verdifulle kundeopplevelser med Design Thinking

bakgrunn rød

Tina S. Jacobsen, foreleser for en klasse hos IGM i Design Thinking

Verden er i endring, det snakkes om den fjerde industrielle revolusjon og stadig flere ledere etterspør «radikal digital innovasjon». Men hva betyr det? Hvor skal vi begynne? Og hvordan kan vi sikre en plass med på toget inn i fremtiden, når vi lever i en virkelighet der teknologi utvikler seg eksponentielt og selskaper logaritmisk?

Mange mener Design Thinking er svaret på det. Designtenking er et tankesett og en brukerorientert tilnærming til innovasjon. Metoden kombinerer designernes iterative tilnærming til tjeneste- og produktutvikling, med økonomenes analytiske og strategiske metoder for forretningsutvikling. Resultatet blir løsninger som har større sannsynlighet for å svare på brukerbehovene, er lønnsomme og i tråd med forretningsstrategi.

Bli med på to dagers intensivt kurs i Design Thinking kursledere fra Creuna.

Mål og gjennomføring

Kurset er en blanding av praktisk workshop og foredrag med fokus på kundeopplevelse og de enorme digitale mulighetene vi har i dag. Med en «fail fast, fail cheap» tilnærming skal vi få kjenne på kroppen hva det betyr å ikke forelske seg i første idé, samarbeide på tvers av fagdisipliner og ikke minst ALLTID ha brukeren i fokus.

Vi vil jobbe med å kartlegge kundens brukerbehov og jobber, og videre designe verdiforslag, tar valg, utforske gode forretningsmodell, teste, evaluerer og ikke minst LÆRE. Målet er at du skal forlate kurset med en verktøykasse du kan bruke på din egen arbeidsplass.

Kurset inneholder:

  • Forståelse av dagens digitale landskap
  • Strategisk arbeid med innovasjon
  • Design Thinking: teori og praktiske verktøy for design av verdifulle kundeopplevelser

Kursleder:

Tone Bergan (Director Design, Creuna) og Cathrin Solhaug (Senior prosjektleder og rådgiver, Creuna).

Tone er ansvarlig for Design Thinking satsningen i Creuna og har lang erfaring med å bygge opp kompetansen både i egen organisasjon og hos kunder.

Cathrin Solhaug er Sivilingenør fra NTNU og jobber som senior prosjektleder og rådgiver i Creuna. Her bidrar hun til at løsninger utvikles i tråd med organisasjonens strategiske mål og svarer til brukernes behov. Cathrin har dessuten solid praktisk erfaring som hun bruker etter blant annet ha vært avdelingsdirektør tjenesteutvikling i NHO.

Begge har sterk tro på at verdiene som skapes i integrerte tverrfaglige team, er større enn summen av hver enkeltes bidrag. I dette kurset vil de lære oss om hvordan vi kan skape verdifulle kundeopplevelser og få det meste ut av virksomhetens potensial med Design Thinking som metode, tilnærming og holdning

Digital markedsføring

bakgrunn rød

Digital markedsføring er kurspakken for deg som skal jobbe med salg og markedsføring på nett. I løpet av 7 kursdager  vil du få god digital kompetanse, lære hva som er godt innhold og tilrettelegge dette for deling på nett.

Du skal lære å engasjere kundene dine, lage godt innhold, optimalisere nettsidene for søk på nett, samt bruke google analytics for analyse av trafikken på nettstedet ditt.

Etter kurset skal du være i stand til å planlegge og gjenomføre digital markedsføring, kartlegge og optimalisere underveis, og få relevant økt trafikk og konvertering på dine nettsider.

Pris kr. 16200,- kurs er fra kl. 09 – 15.

Kurs start 15. oktober, digital markedsføring:

  • Sosiale medier, 15. oktober
  • Innholdsmarkedsføring, 16. oktober
  • HTML oversikt, 29. oktober
  • SEO (søkemotoroptimalisering), 30. oktober
  • Google Analytics, 31. oktober
  • Skrive for web, 12. november
  • Digital strategi, 13. november

Kursdato kan ikke byttes med andre datoer eller kurs.

Vi har også tilrettelagt et to dagers ekstrakurs for dere som skal jobbe praktisk med å lage annonser som inneholder Photoshop og Facebook- og Instagram-annonsering, les mer om kurset her – >

Kurs start 21. januar, digital markedsføring:

  • Sosiale medier, 21. januar
  • Innholdsmarkedsføring, 22. januar
  • HTML oversikt, 31. januar
  • SEO (søkemotoroptimalisering), 1. februar
  • Skrive for web, 11. februar
  • Google Analytics, 12. februar
  • Digital strategi, 13. februar

Kursinnhold på de ulike dagene:

HTML oversikt:

Alle som jobber med digitale medier trenger å kunne litt html og css, det handler om å forstå den jobben som skal gjøres.

  • Oppbyggingen av nettsider
  • HTML og CSS
  • webhotell, domene og ftp

Sosiale medier:

  • Bruken av sosiale medier
  • Hvordan sosiale medier fungerer som virkemiddel for å skape dialog og relasjoner
  • Hvordan vekke interesse og fenge i sosiale kanaler
  • Lær å lage kommunikasjonsprosesser i sosiale medier og hvilke muligheter som ligger i påvirkning gjennom sosiale medier
  • Hvordan overvåke sosiale medier og følge med på ditt omdømme
  • Hvilke sosiale medier skal du satse på?

Content Marketing:

  • Hvordan skape verdifull informasjon, og ikke uinteressant reklame
  • Lær å lage godt og relevant innhold til nyhetsbrev
  • Hvordan få kunder til å dele i sosiale medier
  • Få bedre organisk synlighet på Google

Google Analytics:

  • De ulike begrepene som blir brukt i Google Analytics
  • Segmentering av brukere i statistikken
  • Hvordan lese relevant statistikk
  • Hva du kan bruke tallene til videre i din markedsføring
  • Hvordan nettsidene dine fungerer og hvor konverteringene kommer fra
  • Hva du kan bruke tallene til videre i din markedsføring

Søkemotoroptimalisering (SEO):

  • Søkemotorer og hvordan de virker
  • Hvordan nettsider og nettsteder rangeres
  • Hvordan få bra plasseringer
  • Hvordan velge riktige søkeord og søkefraser
  • Hvordan styre hva som presenteres i en søkemotorlisting
  • Hva som kjennetegner lenker av god kvalitet
  • Strukturen på nettsidene, semantikken
  • Triksene som kan føre til utestenging
  • Hvordan analysere konkurrentene
  • Domener

Universell utforming av nettsider

Skriv for WEB:

  • Hva som er en god tekst på nett
  • Hvordan du kan bruke stil og tone for å bygge merkevaren og lage bedre tekster
  • Hvordan du skriver gode mikrotekster
  • Hvordan du tilpasser budskap og innhold til ulike kanaler
  • Konkrete teknikker som fremhever budskapet
  • Hvordan du fanger leserens oppmerksomhet.

Digital strategi:

  • Forretningsmål
  • Mål og virkemidler
  • Målgrupper og kundesegmenter
  • Målgruppeanalyse og prioritering
  • Hvordan møter din virksomhet målgruppens ønsker og behov
    Kundereisen
  • Kartlegging av hvor virksomheten er i dag
  • Verktøy og maler for strategi i de ulike kanalene
  • Strategi for markedsføringen
  • Plan for implementering

Innholdet kan også tilrettelegges for bedriftsintern gjennomføring i digital markedsføring. Ta kontakt på post@igm.no


I mai 2018 er det 265 ledige stillinger på finn.no ved søk på «digital markedsføring»