WordPress videregående

bakgrunn rød

Beaver Builder er for deg som vil slippe eller er lei av å lete etter temaer (designmaler) til WordPress. Du vil lage alt fra skisse til ferdig nettsted uten å være programmerer. Du forstår grunnleggende WordPress, har litt forståelse for HTML,  og ønsker deg enda flere muligheter.

På kurset lærer du å lage nettsider med WordPress og en Page Builder som heter Beaver Builder.
Mange utviklere bruker dette tillegget, og det er et fantastisk verktøy for deg som «gjerne vil være» utvikler, men hvor du ikke trenger å kode.

Du lærer:

  • Lage menyer
  • Bygge nettside med rader og kolonner
  • Parallaxe funksjoner og Transition (bevegelse)
  • Vanlig Slideshow og slideshow med tekstinnhold og menyknapper
  • Bakgrunner med farger, med bilde, med flere bilder og video
  • Post karusell
  • Call Outs
  • Bruk av Icons
  • Fonter og innstillinger
  • Og mye, mye mer

Beaver Builder er veldig fleksibelt med drag og drop. Egner seg til både nybegynnere og profesjonelle, du vil raskt få kontroll over dine nettsider. Du slipper HTML  eller forvirrede kortkommandoer. Med Beaver Builder, lager du fine og profesjonelle WordPress nettsider.

IGM sine hjemmesider er laget med med denne løsningen. Andre eksempler er kontikiklassisk.no (tidligere studentoppgave) og www.esmod.no.

Om du først vil lære WordPress, anbefaler vi WordPress grunnkurs

Dette kurset inngår også i kurspakkene Digital Design og Webdesign

InDesign kurs – videregående

bakgrunn rød

Vil du jobbe enklere og mer effektivt i InDesign? På dette kurset vil du lære å lage gode, avanserte og tidsbesparende maler for sider, tekst og objekter, samt gjenbruk via biblioteker.

Etter kurset kan du lage egne maler som automatiserer mange arbeidsprosesser og sparer deg for mye tid og arbeid. Gode maler kvalitetsikrer produktetene dine og gir deg mere tid til å være kreativ.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for deg som jobber i Adobe InDesign og ønsker å utnytte programmets potensiale.

Forhåndskunnskap i InDesign:

«InDesign grunnkurs» eller tilsvarende kunnskap.

Dette lærer du:

  • God, effektiv og avansert bruk av maler for sider, tekst og objekter i Adobe InDesign
  • Spar på elementer du lager med CC Libraries
  • Lage automatisk innholdsfortegnelse
  • Bruk av tabell
  • Tekstlenker og registerlinjer
  • Hvordan tilpasse en layout til ulike størrelser i samme dokument
  • Lage egne tastatursnarveier

Hvorfor du skal velge våre Adobe-kurs:

  • Norges mest kunnskapsrike og engasjerte instruktører i InDesign
  • Små grupper
  • Egenutviklet kursdokumentasjon med fyldig teori og oppgaver
  • Minnebrikke med kursoppgaver
  • Gratis support etter kurs
  • Lånemaskin om du ikke vil ha med egen laptop

Dette kommer du til å lage på kurset:

Eksempler på magasinsider du lager på InDesign-kurset

Google Ads

bakgrunn rød

Har du en bedrift som selger produkter eller tjenester som folk søker etter på Google? Om svaret er ja er sannsynligvis annonsering på Google noe for deg og det kan være lurt å lære dette av en sertifisert Google partner. Det som skiller søkemotorannonsering fra andre markedsføringsplattformer er at annonsene dine blir vist til folk som allerede leter etter det du tilbyr. Det er enklere å få til et salg enn det er i medier der annonser er en forstyrrelse.

Lær deg hvordan du effektivt bruker Google Ads for å få flere kunder på nett og hvordan ditt firma kan vokse. Vi starter med det grunnleggende og gir deg en solid innføring i hvordan Google Ads er bygget opp og hvordan det fungerer. Du vil lære hvordan du setter opp en konto, hvorfor god struktur er viktig og hvordan du gjør det.

Kurset passer til alle som selger produkter eller tjenester som søkes på på Google. Kurset er for deg som ønsker å sette deg inn i hva Google Ads er, hvordan det fungerer og hvordan du bruker det i markedsføring og i din bedrifts digitale strategi.

Kurset vil hovedsaklig ha fokus på tekstannonser i søk. Vi vil gå igjennom hva som er viktig å tenke på i Display-nettverket, YouTube og i Google Shopping.

Kurset passer til alle som selger produkter eller tjenester som søkes på på Google.

Kursinnhold:

  • Reglementet i Ads
  • Lage gode tekstannonser
  • Hva er viktig når man setter opp Ads-konto
  • Oppsett av konto
  • Hvilke fallgruver må du unngå
  • Praktiske oppgaver

Dag 2, Workshop i Google Ads
Dag 2 vil foregå som en workshop med praktiske oppgaver hele dagen. Kursholder vil gå rundt og veilede alle deltakere. Her kan ulike deltakere få hjelp med individuelle utfordringer som eventuelt ikke vil passe for alle deltakere på kurset. Dette kan være for eksempel Google Shopping som ikke er relevant for annonsører uten nettbutikk.

Workshop er 6. september og 28. november.

Før du kommer på kurs, sjekk av du har tilgang til din bedrifts Ads konto.

Thomas Prestgaard er kursleder jobber i Anadigme, de har spisskompetanse på dette området og er sertifisert Google partner. Han har vært AdWords kursholder i over to år, jobbet med AdWords i 6 år, jobber med små enkeltpersonsforetak såvel som store internasjonal nettbutikker.

Søker freelancer / kursleder

IGM søker freelancer / kursleder innen grafisk design og kommunikasjon.
Du må kunne Illustrator og InDesign, ta en titt på våre nettsider og se hva du kan bidra med. Det er mange spennende arbeidsoppgaver for rett person.
Send CV til trine@igm.no

Skap verdifulle kundeopplevelser med Design Thinking

bakgrunn rød

Tina S. Jacobsen, foreleser for en klasse hos IGM i Design Thinking

Verden er i endring, det snakkes om den fjerde industrielle revolusjon og stadig flere ledere etterspør «radikal digital innovasjon». Men hva betyr det? Hvor skal vi begynne? Og hvordan kan vi sikre en plass med på toget inn i fremtiden, når vi lever i en virkelighet der teknologi utvikler seg eksponentielt og selskaper logaritmisk?

Mange mener Design Thinking er svaret på det. Designtenking er et tankesett og en brukerorientert tilnærming til innovasjon. Metoden kombinerer designernes iterative tilnærming til tjeneste- og produktutvikling, med økonomenes analytiske og strategiske metoder for forretningsutvikling. Resultatet blir løsninger som har større sannsynlighet for å svare på brukerbehovene, er lønnsomme og i tråd med forretningsstrategi.

Bli med på to dagers intensivt kurs i Design Thinking med Tina S. Jacobsen fra Creuna.

Mål og gjennomføring

Kurset er en blanding av praktisk workshop og foredrag med fokus på kundeopplevelse og de enorme digitale mulighetene vi har i dag. Med en «fail fast, fail cheap» tilnærming skal vi få kjenne på kroppen hva det betyr å ikke forelske seg i første idé, samarbeide på tvers av fagdisipliner og ikke minst ALLTID ha brukeren i fokus.

Vi vil jobbe med å kartlegge kundens brukerbehov og jobber, og videre designe verdiforslag, tar valg, utforske gode forretningsmodell, teste, evaluerer og ikke minst LÆRE. Målet er at du skal forlate kurset med en verktøykasse du kan bruke på din egen arbeidsplass.

Kurset inneholder:

  • Forståelse av dagens digitale landskap
  • Strategisk arbeid med innovasjon
  • Design Thinking: teori og praktiske verktøy for design av verdifulle kundeopplevelser

Kursleder:

Tina S. Jacobsen, Creuna.
Tina er en engasjert og inspirerende foreleser med solid kompetanse og erfaring med Design Thinking metodeverk. Som strategisk rådgiver i Creuna jobber hun daglig med blant annet innovativ tjenesteutvikling på vegne av sine kunder. Her bidrar hun til at løsninger utvikles i tråd med organisasjonens strategiske mål og svarer til brukernes behov. Hun er også foreleser og kursansvarlig for IGMs Digital Rådgiver studie, som gir 30 studiepoeng på høyskolenivå.

Tina har sterk tro på at verdiene som skapes i integrerte tverrfaglige team, er større enn summen av hver enkeltes bidrag. I dette kurset vil hun lære oss om hvordan vi kan skape verdifulle kundeopplevelser og få det meste utav et selskapets potensial med Design Thinking som metode, tilnærming og holdning.

Bilde av Tina S. Jacobsen,

Digital markedsføring

bakgrunn rød

Digital markedsføring er kurspakken for deg som skal jobbe med salg og markedsføring på nett. I løpet av 7 kursdager  vil du få god digital kompetanse, lære hva som er godt innhold og tilrettelegge dette for deling på nett.

Du skal lære å engasjere kundene dine, lage godt innhold, optimalisere nettsidene for søk på nett, samt bruke google analytics for analyse av trafikken på nettstedet ditt.

Etter kurset skal du være i stand til å planlegge og gjenomføre digital markedsføring, kartlegge og optimalisere underveis, og få relevant økt trafikk og konvertering på dine nettsider.

Pris kr. 16200,- kurs er fra kl. 09 – 15.

Kursstart 10. september, digital markedsføring:

  • Sosiale medier, 10. september
  • Innholdsmarkedsføring, 11. september
  • HTML oversikt, 12. september
  • Skrive for web, 27. september
  • SEO (søkemotoroptimalisering), 28. september
  • Google Analytics, 18. oktober
  • Digital strategi, 19. oktober

Kurs start 15. oktober, digital markedsføring:

  • Sosiale medier, 15. oktober
  • Innholdsmarkedsføring, 16. oktober
  • HTML oversikt, 29. oktober
  • SEO (søkemotoroptimalisering), 30. oktober
  • Google Analytics, 31. oktober
  • Skrive for web, 12. november
  • Digital strategi, 13. november

Kursdato kan ikke byttes med andre datoer eller kurs.

Vi har også tilrettelagt et to dagers ekstrakurs for dere som skal jobbe praktisk med å lage annonser som inneholder Photoshop og Facebook- og Instagram-annonsering, les mer om kurset her – >

Kursinnhold på de ulike dagene:

HTML oversikt:

Alle som jobber med digitale medier trenger å kunne litt html og css, det handler om å forstå den jobben som skal gjøres.

  • Oppbyggingen av nettsider
  • HTML og CSS
  • webhotell, domene og ftp

Sosiale medier:

  • Bruken av sosiale medier
  • Hvordan sosiale medier fungerer som virkemiddel for å skape dialog og relasjoner
  • Hvordan vekke interesse og fenge i sosiale kanaler
  • Lær å lage kommunikasjonsprosesser i sosiale medier og hvilke muligheter som ligger i påvirkning gjennom sosiale medier
  • Hvordan overvåke sosiale medier og følge med på ditt omdømme
  • Hvilke sosiale medier skal du satse på?

Content Marketing:

  • Hvordan skape verdifull informasjon, og ikke uinteressant reklame
  • Lær å lage godt og relevant innhold til nyhetsbrev
  • Hvordan få kunder til å dele i sosiale medier
  • Få bedre organisk synlighet på Google

Google Analytics:

  • De ulike begrepene som blir brukt i Google Analytics
  • Segmentering av brukere i statistikken
  • Hvordan lese relevant statistikk
  • Hva du kan bruke tallene til videre i din markedsføring
  • Hvordan nettsidene dine fungerer og hvor konverteringene kommer fra
  • Hva du kan bruke tallene til videre i din markedsføring

Søkemotoroptimalisering (SEO):

  • Søkemotorer og hvordan de virker
  • Hvordan nettsider og nettsteder rangeres
  • Hvordan få bra plasseringer
  • Hvordan velge riktige søkeord og søkefraser
  • Hvordan styre hva som presenteres i en søkemotorlisting
  • Hva som kjennetegner lenker av god kvalitet
  • Strukturen på nettsidene, semantikken
  • Triksene som kan føre til utestenging
  • Hvordan analysere konkurrentene
  • Domener

Universell utforming av nettsider

Skriv for WEB:

  • Hva som er en god tekst på nett
  • Hvordan du kan bruke stil og tone for å bygge merkevaren og lage bedre tekster
  • Hvordan du skriver gode mikrotekster
  • Hvordan du tilpasser budskap og innhold til ulike kanaler
  • Konkrete teknikker som fremhever budskapet
  • Hvordan du fanger leserens oppmerksomhet.

Digital strategi:

  • Forretningsmål
  • Mål og virkemidler
  • Målgrupper og kundesegmenter
  • Målgruppeanalyse og prioritering
  • Hvordan møter din virksomhet målgruppens ønsker og behov
    Kundereisen
  • Kartlegging av hvor virksomheten er i dag
  • Verktøy og maler for strategi i de ulike kanalene
  • Strategi for markedsføringen
  • Plan for implementering

Innholdet kan også tilrettelegges for bedriftsintern gjennomføring i digital markedsføring. Ta kontakt på post@igm.no


I mai 2018 er det 265 ledige stillinger på finn.no ved søk på «digital markedsføring»

InDesign grunnkurs

bakgrunn rød

Vil du lære å lage visittkort, annonser, brosjyrer og plakater i InDesign? Enten du jobber i en markedsavdeling, grafisk bedrift, avis eller magasin, er dette det profesjonelle programmet du bruker til jobben.  Arbeider du med markedsføring og layout, vil du ha stor nytte av å kunne sette sammen tekst og bilder selv. Du slipper å sette ut arbeidet,  får større kontroll på layouten og mer ut av markedsbudsjettet. Du velger dette kurset for å lære alt du trenger for å komme igang med programmet InDesign.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for deg som har liten eller ingen erfaring med å jobbe i InDesign. InDesign er bransjestandarden for å lage annonser, brosjyrer, magasiner, plakater, DM, rapporter og bøker. Uansett hva du skal bruke programme til, så passer dette kurset for deg!

Dette lærer du:

  • Bli kjent med menyer og verktøy
  • Effektiv jobbing med tekst- og sidemaler
  • Grunnleggende typografi
  • Importere og tilpasse bilder og tekst
  • Plassere bilder med tekst rundt
  • Lage egne farger
  • Bruk av effekter
  • Kontroll av dokumenter og eksport til pdf

Hvorfor du skal velge oss til opplæring i Adobe-program:

  • Norges mest kunnskapsrike og engasjerte instruktører i InDesign
  • Vi garanterer at du har stort utbytte på kurset
  • Små grupper
  • Egenutviklet kursdokumentasjon og teori
  • Minnebrikke med kursoppgaver
  • Gratis support etter kurs
  • Lån kursmaskin av oss (mac) eller ta med egen laptop
  • Lunsj er inkludert i kursavgiften

Her er noe av det du kommer til å lage på kurset:

Final Cut Pro

bakgrunn rød

Kurs i Apple Final Cut Pro X

Final Cut brukes til videoproduksjon og web. Målet med kurset er at du skal lære hvordan du jobber med video i Final Cut Pro, få god oversikt over programmets muligheter. Du lærer deg å bruke filter, overganger, legge på lyd og tekst. 

Dag 1:

  • Final Cut grensesnitt & funksjoner oversikt som: Fordeler av “magnetic timeline”, “connected clips & secondary storyline”, lyd og “roles”
  • Final Cut keyboard shortcuts
  • Import og organisasjon av videofiler i “library” med “keywords”
  • Klipp av en videoreportasje med innklippsbilder, intervju, voiceover og logo/ grafikk
  • Sync av ekstern lyd
  • Flerkameraklipping med “Multicam”
  • Fargekorrigering
  • Lydmiks og lydforbedring
  • Enkle “Film looks” effekter og justering av effekter
  •  2D og 3D tekst, legge på navn og tittel, enkel keyframeing & animasjon av logo og grafikk
  • Eksport

Dag 2:

Fordypning i FCPX og Motion 5 for å bygge et sett av animasjoner og grafikk for lynrask produksjon av et TV-program / YouTube video-serie

• Avanserte video- og grafikk-komposisjoner med flere lag
• Triks til å overkomme begrensningene i “magnetic timeline”
• Anonymisering av ansikter og nummerskilt
• Motion: Tilpassning av FCPX “Transitions” og “Titles” i Motion 5 for å skape egne design på en enkel måte
• Motion 5: 2D animasjoner og tekst tracking
• Motion 5: Enkle 3D animasjoner og kamera
• Motion 5: Keyframes og Behaviors
• Motion 5: Vi kombinerer alt vi lærer om Motion 5 og skaper grafiske elementer for et TV-program / YouTube video-serie som logo-intro-animasjon, lower-third, custom transitions/logo stinger.
• Motion 5: Publisering til FCPX for lynrask produksjon i framtiden

Ta med din bærbare maskin FinalCut og Motion installert. Ekstern harddisk, strømkabel til PC, og hodetelefoner må også taes med.

Kursleder:  Tobias Michel, videohjelpen.no

Vi har også videokurs der du lærer mer om innhold samt redigere med programmet Adobe Premiere.

Digital Markedsføring, intensivkurs

bakgrunn rød

Intensivkurs, 2,5 dager med digital strategi, sosiale medier og innholdsmarkedsføring. Høy faglig kvalitet. Kurset passer for deg som er leder, rådgiver, prosjektleder, selger, designer eller markedsfører.

Hva er målet til organisasjonen din med å være på nett, hva ønsker dere å oppnå?

I kurset jobber vi med deltakernes egne organisasjoner som case. Det blir mye praktisk jobbing med oppgaver, slik at hver enkelt skal kunne skape innhold som kunden vil ha, noe som igjen skal skape resultater for de ulike organisasjonene. Uten eksamen.

Mål med kurset: Du skal kunne legge opp en god strategi for ditt innhold og din markedsføring på nett. Du skal kunne argumentere for valgene du har tatt, og ha klare mål å jobbe etter.

Innhold, intensivkurs:

  • Kundesegmenter og kundereisen. Hvem er brukerne dine?
  • Sosiale medier, hvor er brukerne dine, hva er de opptatt av, og hvordan skal du nå dem?
  • Content Marketing, hva slags innhold vil engasjere kundene dine, og støtter dette innholdet opp om dine mål?
  • Google Analytics, hvor kommer brukerne dine fra, og hva gjør de på dine nettsider?
  • Digital strategi, hvordan skal du engasjere dine kunder slik at du oppnår dine forretningsmål?

Vi har sett at det er svært nyttig å delta med en eller flere kolleger fra samme sted. Derfor er deltakerprisen for din kollega 7000 kr.

Vi starter kl 10 onsdag og avslutter kl 12 fredag slik at det er mulig å reise til Oslo for kun 2 overnattinger.

Kursleder: Hanne Josefsen

Deltakerprisen inkluderer lunsj 3 dager, kaffe & te, samt pizza på Olivia i Oslo sentrum etter kurs onsdag ettermiddag.

Om du ønsker lenger kurs, delt opp i flere bolker med mer tid på hvert tema, har vi kurspakken Digital markedsføring.

Digital markedsføring i Stavanger og Tromsø

bakgrunn rød

Kurset i digital markedsføring er for deg som skal jobbe med salg og markedsføring på nett.

I løpet av 2 kursdager  vil du få lære hva som er godt innhold og tilrettelegge dette for deling på nett. Det blir praktiske oppgaver med case, og du skal kunne ta i bruk det du lærer rett etter kurs.

Ta med egen laptop til bruk på kurset.

Dato:

Stavanger: 3. – 4. september fra kl. 10 – 16
Tromsø: 1. – 2. oktober fra kl. 10 – 16

Sosiale medier • Content Marketing • Nettskriving • Digital strategi

Med brukeren i fokus

  • Hvordan engasjere i sosiale kanaler
  • Hvilke kanaler skal du satse på?
  • Relevant og innhold på nettsider og i sosiale medier
  • Få bedre organisk synlighet på Google
  • Enkle kjøreregler for nettskriving
  • Hvordan du tilpasser budskap og innhold til ulike kanaler
  • Konkrete teknikker som fremhever budskapet
  • Hvordan fange leserens oppmerksomhet
  • Digital strategi

Kursleder: Hanne Josefsen