InDesign tips, gjemme paneler og verktøy bokser

Når du jobber med layout i InDesign, så har du sikkert mange ganger ønsket deg en rask måte å organisere arbeidsområdet ditt ved å lukke de panelene du ikke bruker. Det finnes noen enkle tips til det.

I InDesign er det enormt mange alternativer til hurtigtastene. Hvis du trykker på tab-tasten når det ikke er valgt noe i layouten, skjules alle verktøylinjer og paneler i programvindu. Trykk tab-tasten en gang til vil det tidligere settet åpne seg på nytt.

InDesign gir også preferanseinnstillinger som bidrar til å kutte rotet. Interface-preferansen for Auto-Collapse-ikonpaneler sikrer at når en bruker åpner et panel og samhandler med en funksjon i den, lukkes panelet på egenhånd så snart brukeren klikker tilbake til layoutet. Som standard krever InDesign at brukeren klikker på panelet for å lukke den, men med denne innstillingen aktivert, tar det et mindre klikk.

Takk for deltakelse til Grafisk mot 2020

Vi håper du som deltok både ble inspirert og lærte mye disse dagene.

Vi vil gjerne ha din evaluering av seminaret, klikk her ->

Andre tilbakemeldinger mottas gjerne, Trine Skaug Væråmoen, trine@igm.no 

PDF av foredragene kan lastes ned her: 

Grafisk mot 2020, Kari Rømcke Norsk Industri 

Samarbeid NTNU grafisk bransje, Terje Stafseng NTNU

Hvordan utdannes interaksjonsdesigner i dag og hvordan jobber de. Maren Volsdal Skirbekk, NTNU

Hvordan lage reklame som virker, og som folk snakker om. Karl Georg Raastad, Involve.

Kunderelasjoner og Inbound Marketing. Sara Løvf

Et blikk i krystallkula: hvordan mediene vil endre seg videre». Resultat fra forskningsprosjekt ved Jens Barland

Innovativ ledelse nå og fremover, Bente Sollid Storehaug, WIZALY NORDIC

Facebook og Instagram-annonsering med Fanbooster

bakgrunn rød

2-dagers kurs for deg som vil lykkes med annonsering i sosiale medier som Facebook og Instagram. Målgruppen er deg som jobber med markedsføring og kommunikasjon, og/eller er ansvarlig for sosiale medier.

  • Bruk av Faceboks annonseadministrasjon, Business Manager
  • Forskjell på innlegg og annonser
  • Lage annonser til Facebook og Instagram
  • Opprette definerte målgrupper
  • Hvordan lage ulike annonser som engasjerer din målgruppe
  • Bruk av bilder og video
  • Kampanjer, annonsesett og annonser
  • Piksler og konverteringer
  • Analyse av kampanjenes resultater

Kurset vil være en blanding av foredrag og workshop der du kan jobbe med egen case.

På dette kurset må du ha ha tilgang til egen annonsekonto på Facebook. Det vil si at du er administrator på en Facebook-side, og har lagt inn et betalingskort slik at du har tilgang til annonse-administrasjonen.

Ta med egen laptop.

hos Facebook

Kursleder: Christel Heimdal Jensen, Senior Advisor SoMe & Marketing, Fanbooster

Om Fanbooster:

Fanbooster har jobbet med Facebook siden 2009, og er Norges eneste norske Facebook Marketing Partner. Plattformen Fanbooster leverer hjelper bedrifter med å effektivt få kontroll på markedsføring, kommunikasjon og kundeservice på Facebook og Instagram.Vi har gjennom de siste 10 årene bidratt med konverteringer og kunnskap for våre kunder 😉

Grafisk mot 2020

Presentasjoner fra seminaret kan lastes ned her ->

 

17. – 18. januar 2019
Seminaret er for inviterte deltakere og studenter på NTNU i Gjøvik.
Seminaret foregår i  Eureka 1/3, bygg H.

Seminaret er fulltegnet, ønsker du å stå på venteliste ta kontakt med Trine Skaug Væråmoen

 

PROGRAM
TORSDAG 17. JANUAR:
1200 – 1300 Vi starter med lunsj i kantinen på NTNU, Bygg G.

1300 – 1320 Perspektiv på bransjen fremover og muligheter med Kari Rømcke, Norsk Industri.
Rom:  Eureka 1/3, bygg H

 

1320 – 1410 Innovativ ledelse nå og fremover
Gode strategier er ikke godt nok for å lykkes med digitalisering og heftige transformasjoner. Bente Sollid Storehaug fra Wizaly Nordic har sett altfor mange dyre strategi-rapporter som ender i det store arkivet, fordi man verken har kultur, organisasjon, ledelse, teknologier eller innsikt til å operasjonalisere. Hva innebærer å være digitalt moden og hvordan skal man lede bedriften fremover? Bente er styreleder i Boostcom Gruppen. Medlem av konsernstyrene i Hafslund, Europris ASA, Eika-Gruppen, Polaris Media og The Future Group. Abelia kåret henne i 2017 til en av de fremste IT-kvinnene i Norge.

 

1410 – 1425 Hvordan ønsker NTNU å samarbeide med grafisk bransje og hvordan kan bedriftene samarbeide med studentene i studietiden.
Terje Stafseng, NTNU Doktorgradsstudent/Universitetslektor.

 

 

 

 

 

1425 – 1445 Pause

1445 – 1500 Hvordan utdannes interaksjonsdesigner i dag og hvordan jobber de.
Maren Volsdal Skirbekk, NTNU.

 

1500 – 1530 Hvordan lage reklame som virker, og som folk snakker om.
Karl Georg Raastad, strategisk rådgiver fra Involve.

Involve er et kommunikasjonshus med kompetanse innen reklame, design, PR, sosiale medier og content samt grafisk rådgivning og formidling og et bredt spekter av digitale tjenester.

1530 – 1555 Kunderelasjoner og Inbound Marketing. Sara Løvf fikk Eureka-prisen for beste bacheloroppgave i 2018 fra NTNU Gjøvik.
Oppgaven var å lage en plan for implementering av Inbound Marketing, en markedsføringsmetodikk som handler mye om utvikling av kunderelasjoner gjennom digital mediebruk.  Hun vil presentere sitt prosjekt og denne markedsføringsmetodikk.

 

1555 – 1605 Pause

1605 – 1630 Et blikk i krystallkula: hvordan mediene vil endre seg videre».
Resultat fra forskningsprosjekt ved Jens Barland.

1630 – 1700 Hvilke trender, begreper og fenomener vil bransjen og kundene være opptatt av fremover.
Peter Ollén fra AGI.

 

1700 – 1720 Fem minutters presentasjon fra hver bedrift til studentene, tema: hvorfor de skal velge de etter endt studie.

Skipnes Kommunikasjon AS, Geir Hagen
Oslo grafiske fagforening, Carsten Østby Håkonsen og 
Kristin Mulleng Sezer
Fagtrykk, Ole Strand
Opplæringssenteret, Willy Jordet

1900 Middag og nettverksbygging på Grand hotel for deltakere, forelesere og studenter.

 

FREDAG 17. JANUAR:
0930 – 1000 – Hvorskal skal bedriftene få effekt av dette prosjekt, Edvard Killi, Fellesforbundet
Hvordan skal du få mer ut av kundene, Hanne Josefsen, IGM

1000 – 1030 Interiørprint – vekst og fremtid. Fra Anton Strand,  Canon.

1030 – 1100 «Står du stille blir du skutt», Per-Otto Sletten, Spire

1100 – Oppsummering og utsjekk

1130 – Avslutning med lunsj

 

PRAKTISK INFORMASJON:

  • GU-dekker seminaret, reise- og oppholdsutgifter for deltakerne.

  • Seminaret starter kl. 1300 på NTNU Gjøvik, sted:  Eureka 1/3, bygg H. (Det er begrenset p-plasser hos NTNU Gjøvik).
    Teknologivegen 22, 2815 Gjøvik.

  • Lunsj er fra kl. 1200 i kantinen.

  • Hotell overnatting er på Clarion Collection Hotel Grand.

  • Middag torsdagskveld er også for studentene som er med på seminaret.

  • Fredag er seminaret på Hotel Grand.

     

    Kontaktinformasjon: Trine Skaug Væråmoen, IGM

     

 

Teko kurs Digital synlighet

BLI DIGITALT SYNLIG

Kurs for medlemmer i Teko bransjeforening, Norsk Industri.

Digital synlighet handler om å ha engasjerte ledere og medarbeidere som tenker digitalt og brenner for å forbedre synligheten for sin bedrift.

Det er avgjørende for Teko sine kunder hvordan bedriften fremstår i digitale kanaler som gjør at de velger deg. Det er viktig at du er synlig for kundene dine, engasjerer dem, samt at kundene kjenner igjen sine verdier hos deg før de tar sin beslutning om å handle hos deg.

«For å bli synlig må du ha en god digital strategi som sier noe om mål, hvilke planer du har, hvordan du skal prioritere og hvilke beslutninger som må gjøres for å nå målet. Den digitale strategien fokuserer på de tiltakene du tar i bruk for å nå målet».

Målet med bedriftskurset er at du skal ha evnen til å reflektere over bedriften digitale satsning, hvilke digitale muligheter som er i din bedrift og vite hvordan skal dere bli mer digitalt synlige.

Vi har skreddersydd to kurs for Tekobedriftene.
Det er et begrenset antall plasser, så førstemann til mølla prinsippet gjelder.

Del 1, (ble gjennomført 28.-29. januar):

  • Forståelse av dagens digitale landskap
  • Forretningsmål
  • Lage digital strategi
  • Hvilke kanaler skal du satse på

Målgruppe: Ledere i bedriften og de som jobber med digitale markedsføringen.

Del 2, 11.–12. mars, inneholder:

  • Lage godt innhold
  • SEO (søkemotoroptimalisering)
  • Hvordan engasjere i sosiale medier
  • Digitale annonseverktøy som Facebook/Instagram, Snapchat

Målgruppe: De som skal ha det operative ansvaret og jobber i praksis med den digitale markedsføringen.

Teko bransjeforening dekker kursavgift for to personer, dvs 2x kr 5900,- pr.bedrift.

Kursinstruktør: Hanne Josefsen, IGM  tlf. 23376400.

Tekst i bildet: Få meg til å tenke, få meg til å le, Inspirer meg eller lær meg noe nytt -og jeg vil huske deg når jeg skal kjøpe noe. Sonje Jefferson

Design Sprint

Dagskurs i Design Sprint

Har du opplevd at:

  • du bruker uker eller måneder med et design eller en produkt hvor du senere finner ut at designet ikke var bra nok og kunden ikke vil ha det?
  • eller at du er klar til å slippe produktet men plutselig er det noen som trenger å gjøre store forandringer i produktet?

Løsningen er å se design som en lagsport og ta i bruk Design Sprint. Design sprint er en 5 dagers prosess som gir deg svar på forretningskritiske spørsmål. Prosessen er utviklet av Google,  fungerer både for tjenester og strategiske forretningspørsmål og trenger ikke å være et produkt.

Du  lærer:

  • Teori og praksis som du trenger for å gjennomføre en Design Sprint
  • Verktøy med effektive skisseløsninger, metodikk for å validere og å prioritere
  • Å unngå fallgruver med Design Sprint
  • Å legge opp og fasilitere Design Sprint

Kursleder kommer fra Itch som jobber med dette til daglig. Itch er et digitalt innovasjons- og designbyrå som jobber med utvikling av nye forretningsmodeller, produkt- og tjenesteutvikling, design og kommunikasjon.

Dato: 23. mai kl. 10 – 16, inkludert lunsj og presentasjon, pris kr. 5500,-. Holdes hos Itch Acando, Tordenskioldsgate 8-10, 0160 Oslo.

Takk for deltakelsen, digitalt lederskap 18.9.

Vi håper du som deltok både ble inspirert og lærte mye denne dagen. Det var mange foredragsholdere og svært viktig innhold. Vi er en en tid der forandringene skjer lynfort, og du må kontinuerlig oppdatere kunnskapen din, det holder ikke å lene seg på andre.

Om du skal videre må du ha en kultur i egen virksomhet der det er rom for prøve og feile. Pass på å ha det litt gøy underveis.

Trenger du hjelp med din digitale transformasjon, ta kontakt med en eller flere av foredragsholderne. Her kan du også laste ned PDF av deres presentasjon.

Evaluering av konferansen finner du her

Andre tilbakemeldinger mottas gjerne, Hanne Josefsen, hanne@igm.no 

Silvija Seres, Ledelse i digitaliseringens tid – PDF

De digitale medarbeiderne, Bård A. Amundsen, Differ – PDF

Kontakt Bård A. Amundsen (Bard.Amundsen@differ.com)  for hjelp til digitale medarbeidere, chatbots osv.

Eksempler på at IoT gjør bedriften og samfunnet bedre, Marianne Styrman, Webstep – PDF

Kontakt Webstep 

Må vi kaste vår forretningsmodell i søpla? Kjetil Eriksen, Webstep – PDF

Kontakt Webstep 

Hvordan er digital ledelse forskjellig fra vanlig ledelse? – PDF

Kontakt Anne Anne-Sofie Risåsen, Country General Manager IBM Global Business Services, for hjelp med digitalisering og ledelse.
Telefon:  915 50 307 – E-post: asr@ibm.com

I enerWE er vi 8 kolleger, fire roboter og fire mennesker, Chul Christian Aamodt – PDF

Kontakt Chul Christian Aamodt dersom du ønsker høre mer om digitalsering og hvordan enerWE bruker roboter som journalister.
Chul Christian Aamodt, utviklingsdirektør, enerWE®
Telefon: +47 913 76 478 – E-post: chul@enerWE.no

Roar Thon,  Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Sikkerhet og tillit, sentralt for å lykkes med digitalisering – PDF

Kommunikasjon og salg i et omnikanalt butikklandskap, Sigurd Herrlin Sørensen, Retail Consult PDF (kun kontaktinfo)

Er butikken i ferd med å dø ut? Ole Johan Lindøe, Creuna – PDF  

Ønsker du å høre mer om fremtidens handel, eller etablering og operasjonalisering av digital transformasjon kan du kontakte Ole Johan Lindøe og Creuna.
Ole Johan Lindøe, Business Director Creuna AS Tlf: 41 60 17 32 oj.lindoe@creuna.no –  creuna.no

Cutters, forretningsmodellen kundene elsker, Andreas Kamøy, Cutters

 Vi kaller det digitalisering, men det handler fremdeles om folk – PDF, Anne Stokke, Mindshift

Kontaktinfo: anne.stokke@mindshift.no Telefon: 982 38 713

Derfor feiler digitalstrategier. Tore Berntsen, Markedspartner.  – PDF

Kontakt Tore Berntsen på Telefon 97 66 54 59 eller tore@markedspartner.no  for hjelp til markedsføring og digital strategi. Sjekk også ut digitalleder.no 

Er Norden ledende på Fintech? Susanne Hannestad, Fintech Mundi

Hva skjer når banken begynner å vurdere kundenes bærekrafts arbeid? Kjersti Fløgstad, DNB. – PDF

Innovativ ledelse nå og fremover, Bente Sollid Storehaug, WIZALY NORDIC. – PDF

WordPress videregående

bakgrunn rød

Beaver Builder er for deg som vil slippe eller er lei av å lete etter temaer (designmaler) til WordPress. Du vil lage alt fra skisse til ferdig nettsted uten å være programmerer. Du forstår grunnleggende WordPress, har litt forståelse for HTML,  og ønsker deg enda flere muligheter.

På kurset lærer du å lage nettsider med WordPress og en Page Builder som heter Beaver Builder.
Mange utviklere bruker dette tillegget, og det er et fantastisk verktøy for deg som «gjerne vil være» utvikler, men hvor du ikke trenger å kode.

Du lærer:

  • Lage menyer
  • Bygge nettside med rader og kolonner
  • Parallaxe funksjoner og Transition (bevegelse)
  • Vanlig Slideshow og slideshow med tekstinnhold og menyknapper
  • Bakgrunner med farger, med bilde, med flere bilder og video
  • Post karusell
  • Call Outs
  • Bruk av Icons
  • Fonter og innstillinger
  • Og mye, mye mer

Beaver Builder er veldig fleksibelt med drag og drop. Egner seg til både nybegynnere og profesjonelle, du vil raskt få kontroll over dine nettsider. Du slipper HTML  eller forvirrede kortkommandoer. Med Beaver Builder, lager du fine og profesjonelle WordPress nettsider.

IGM sine hjemmesider er laget med med denne løsningen. Andre eksempler er kontikiklassisk.no (tidligere studentoppgave) og www.esmod.no.

Om du først vil lære WordPress, anbefaler vi WordPress grunnkurs

Dette kurset inngår også i kurspakkene Digital Design og Webdesign

På dette kurset vil du lage dette nettstedet fra bunnen av ved hjelp av Beaver Builder Pro. Du kan se demosidene her.

InDesign kurs – videregående

bakgrunn rød

Vil du jobbe enklere og mer effektivt i InDesign? På dette kurset vil du lære å lage gode, avanserte og tidsbesparende maler for sider, tekst og objekter, samt gjenbruk via biblioteker.

Etter kurset kan du lage egne maler som automatiserer mange arbeidsprosesser og sparer deg for mye tid og arbeid. Gode maler kvalitetsikrer produktetene dine og gir deg mere tid til å være kreativ.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for deg som jobber i Adobe InDesign og ønsker å utnytte programmets potensiale.

Forhåndskunnskap i InDesign:

«InDesign grunnkurs» eller tilsvarende kunnskap.

Dette lærer du:

  • God, effektiv og avansert bruk av maler for sider, tekst og objekter i Adobe InDesign
  • Spar på elementer du lager med CC Libraries
  • Lage automatisk innholdsfortegnelse
  • Bruk av tabell
  • Tekstlenker og registerlinjer
  • Hvordan tilpasse en layout til ulike størrelser i samme dokument
  • Lage egne tastatursnarveier

Hvorfor du skal velge våre Adobe-kurs:

  • Norges mest kunnskapsrike og engasjerte instruktører i InDesign
  • Små grupper
  • Egenutviklet kursdokumentasjon med fyldig teori og oppgaver
  • Minnebrikke med kursoppgaver
  • Gratis support etter kurs
  • Lånemaskin om du ikke vil ha med egen laptop

Dette kommer du til å lage på kurset:

Eksempler på magasinsider du lager på InDesign-kurset

Google Ads

bakgrunn rød

Har du en bedrift som selger produkter eller tjenester som folk søker etter på Google? Om svaret er ja er sannsynligvis annonsering på Google noe for deg og det kan være lurt å lære dette av en sertifisert Google partner. Det som skiller søkemotorannonsering fra andre markedsføringsplattformer er at annonsene dine blir vist til folk som allerede leter etter det du tilbyr. Det er enklere å få til et salg enn det er i medier der annonser er en forstyrrelse.

Lær deg hvordan du effektivt bruker Google Ads for å få flere kunder på nett og hvordan ditt firma kan vokse. Vi starter med det grunnleggende og gir deg en solid innføring i hvordan Google Ads er bygget opp og hvordan det fungerer. Du vil lære hvordan du setter opp en konto, hvorfor god struktur er viktig og hvordan du gjør det.

Hvem passer kurset for:

  • Alle som selger produkter eller tjenester som søkes på på Google.
  • Kurset er for deg som ønsker å sette deg inn i hva Google Ads er, hvordan det fungerer og hvordan du bruker det i markedsføring og i din bedrifts digitale strategi.

Kurset vil hovedsaklig ha fokus på tekstannonser i søk. Vi vil gå igjennom hva som er viktig å tenke på i Display-nettverket, YouTube og i Google Shopping.

Du kan velge om du vil være med på både dag 1 og 2, eller begge dager.

Kursinnhold dag 1:

  • Reglementet i Ads
  • Lage gode tekstannonser
  • Hva er viktig når man setter opp Ads-konto
  • Oppsett av konto
  • Hvilke fallgruver må du unngå
  • Praktiske oppgaver

Kursinnhold Dag 2, Workshop i Google Ads
Dag 2 vil foregå som en workshop med praktiske oppgaver hele dagen. Kursholder vil gå rundt og veilede alle deltakere. Her kan ulike deltakere få hjelp med individuelle utfordringer som eventuelt ikke vil passe for alle deltakere på kurset. Dette kan være for eksempel Google Shopping som ikke er relevant for annonsører uten nettbutikk.

Workshop er 22. mars.

Før du kommer på kurs, sjekk av du har tilgang til din bedrifts Ads konto.

Thomas Prestgaard er kursleder  han har spisskompetanse på dette området og er sertifisert Google partner. Han har vært AdWords kursholder i over to år, jobbet med AdWords i 6 år, jobber med små enkeltpersonsforetak såvel som store internasjonal nettbutikker.