Grafisk design, lær om farger
Vår kursinstruktør i Grafisk design Hanne Brøter har skrevet om det grunnleggende i grafisk design som gir deg kunnskap om farger 🙂 Vil du lære mer om grafisk design, så meld deg på kurs og ønsker du skreddersydd kurs til firmaet gjør vi gjerne det. Jobber du i en markedsavdeling eller informasjonsavdeling og skal jobbe med grafisk design er det viktig å kunne det grunnleggende om farger.
Farger, som folk, trenger å kunne identifiseres. Vi må vite “hvem de er”. Folk blir identifisert ved hjelp av fødselsdato og person-nummer. Farger blir identifisert ved hjelp av fargekoder. Hovedhensikten med å bruke fargekoder er å kunne reprodusere den samme fargen på nytt og på nye. Fargekoder er temmelig strikte greier. Det holder ikke å bruke navn som bringebær-rød, ferskenfarget eller petrol, fordi folk tolker disse fargenavnene helt forskjellig. En fargekode overlater ingenting til personlig tolkning. Den er som en fysisk formel.
Før personlige datamaskiner og fjernsyn, erfarte folk farger via trykkede materialer, kunst og fra naturen selv. I dag opplever vi farger først og fremst via data-skjermer. På skjermer blir farger produsert ved hjelp av lys. Det er 3 forskjellige lyskilder, eller “lamper”, en rød R, en grønn G og en blå, B. Ulik mengde lys fra disse lampene blander seg for øyet vårt og gjør det mulig å gjengi alle de fargene som rommes i det såkalte RGB-fargerommet. For å beskrive for en nettleser (som Chrome eller Safari) hvilke “lamper” som skal tennes og slukkes for å lage en bestemt farge, brukes de såkalte hexadesimale fargekodene, –du vet de som har et #-tegn foran seg?
Fortsatt må vi av og til trykke noe. Det kan være vi kjøper en annonse i et magasin eller vil ha en plakat for et event. Å presentere de hexadesimale kodene til en trykkpresse, duger ikke. Det er helt gresk for den. Til trykk brukes CMYK-koder, som relaterer seg til 4 bestemte trykkfarger. Disse fargene blander seg på papiret (og for vårt øye) og lar oss oppfatte dem som mange ulike farger. Det totale antallet farger som kan bli produsert på denne måten kalles for CMYK-fargerommet.
For å kunne beskrive fargene for ditt brand trenger du disse kodene: