Hva er forskjell mellom interaksjonsdesigner og tjenestesdesigner
Tips fra Sabeel Ahsan til IGM sine studenter i Interaksjonsdesign om forskjellen. Tjenestedesign tar en mye mer helhetlig approach hvor en ikke bare fokuserer på hva brukeren ser og opplever, men også all infrastruktur og de støttefunksjoner som må til for å levere tjenesten/produktet til kunden. Interaksjonsdesign sitt fokusområde er hvordan brukeren interagerer og opplever tjenesten/produktet.
User research er viktig for begge, men tjenestedesign fokuserer mer på user journey maps, og konseptutvikling, mens interaksjonsdesign går mer på digital prototyping og produktdesign. En tjenestedesigner vil ofte ikke ha mye kompetanse på områder som universell utforming, don normans designprinsipper, prioritering av innhold, digital prototyping og skjemadesign
Hvis du ville spurt meg hva som er forskjellen mellom interaksjonsdesign og UI/UX design, så kunne jeg ikke gitt et godt svar fordi at de deler så mange ting til felles. Det finnes ulike definisjoner og en interaksjonsdesigner og ux-designer kan være like og ulike roller avhengig av selskap.
Les hva Sabeel Ahsan som jobber hos Acando syntes er de beste artiklene rundt tema som han anbefaler at du leser 🙂
Ønsker du å lære mer om interaksjonsdesign, så sjekk ut IGM sitt deltid høgskolestudie i interaksjonsdesign og brukervennlighet ->