Hvordan få saker i media?

Har du mediestrategi som en del av markedsføringsmiksen? Er det vanskelig å få pressen til å dekke sakene dine? Nå kommer kurset som kan gi deg mer oppmerksomhet.

Eksempel på presseoppslag i Sandefjords Blad.

Fortjent og redaksjonell oppmerksomhet er verdifullt for bedriften eller organisasjonen din. Medieomtale styrker både omdømme, merkevare og troverdighet. Derfor burde alle hatt kurs i hvordan få saker i media.

– Nesten alle virksomheter kan bli flinkere på bruke media. Det er for mange beskjedne bedrifter og organisasjoner, mener Frode Aleksander Rismyhr, kommunikasjonssjef i kunnskapssenteret IGM.

SE NYTT KURS: PRESSERELATERT PR OG MEDIEDEKNING

Lag en mediestrategi

Undersøkelser viser at PR i mediene kan være verdt flere millioner kroner. Alle bør ha en mediestrategi som en del av markedsføringsmiksen. Dette er like viktig for den lille klesbutikken som det store selskapet.

– Å fastslå nøyaktig verdi av positiv medieomtale er vanskelig. Men det er uten tvil med på å forsterke både image, omdømme og omverdenens syn på deg og det du driver med.

IGM-sjefen oppfordrer små og store organisasjoner og offentlige etater å ha et bevisst forhold til presserelatert PR og mediedekning. Kombinert med sosiale medier, kommunikasjon i egne kanaler og betalt annonsering er spalteplass i mediene svært effektivt.

– I årenes løp har jeg lykkes å få pressedekning i alt fra TV2, NRK tv og radio til mange av landets største aviser og drøssevis av lokalaviser. Det har vært utrolig viktig for virksomhetene.

Kommunikasjonssjef og PR-lærer hos IGM har flere tusen medieoppslag på samvittigheten – som her på TV 2 Nyhetene. På kurset i Presserelatert PR vil han fortelle hvordan.

Verdifullt for demokratiet

Vi stoler ofte mer på merkevarer og personer vi ser i mediene. Positiv omtale og posisjonering i mediene gir saken din styrket status, fordi redaksjonelle medier har høy tillit. Det kan naturligvis ha betydning for bunnlinja. Det kan til og med bidra til levende lokalsamfunn og engasjement der du bor.

Frode Aleksander Rismyhr holder kurs i presserelatert PR og mediedekning hos kunnskapssenteret IGM.
Frode Aleksander Rismyhr holder kurs i presserelatert PR og mediedekning hos kunnskapssenteret IGM.

Å få plass i media – enten det er i lokalavisa, større riksaviser, fagblader, radio eller tv – kan dessuten gi deg goodwill og drahjelp når du trenger det.

– Det er også mange eksempler på saker som det har vært viktig å belyse. Selv har jeg ofte opplevd politikere eller lokalmiljøer som har takket for at en sak ble løftet i mediene. Rett og slett fordi det har tilført informasjon, kunnskap og perspektiver før en politisk sak skulle avgjøres.

At mediene slipper til stemmer og innspill fra ulike synsvinkler er en viktig del av demokratiet.

Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum med pressen på slep under valgkampen i 2021. IGMs kommunikasjonssjef bidro til at møtet fant sted og pressen møtte opp.

Har du ingen saker, sier du?

Det skjer så mye spennende rundt om i landet og på ulike arbeidsplasser. Noen ganger kan det være vanskelig å få mediene på kroken. Mange gir opp og syns mediene er kjipe.

– Men det handler mye mer om innpakning, strategi og formidling, enn selve saken. Og ikke minst kunnskap om hvordan mediene tenker, fastslår Rismyhr som har tusenvis av mediesaker på samvittigheten i TV, radio og aviser både lokalt og nasjonalt. Her kan du lære hvordan få mediene til å dekke saken din.

– Mediene er faktisk avhengig av at noen spiller inn saker.

LES OGSÅ: TEKSTFORFATTER I DIGITALE MEDIER


«Jeg gleder meg til å starte opp nytt kurs i presserelatert PR.
Du vil bli overrasket over hva du kan få mediene til å dekke.»

– Frode Aleksander Rismyhr,
 Kommunikasjonssjef og lærer IGM