Interaksjonsdesign og brukervennlighet

Markedets eneste studium i Interaksjonsdesign og brukervennlighet på deltid, som gir deg 30 studiepoeng. 

Studiet er fullt, ønsker du å stå på venteliste så send inn din studiesøknad.

Studiet følger en kombinasjonsmodell – der undervisningen skjer i klasserom, med fem samlinger i studietiden, kombinert med egenstudier og gruppearbeid. Du lærer det som skal til for å lage gode, effektive, brukervennlige webløsninger som gir resultater.

Praktiske opplysninger

Første samling er 19. – 21. september 2018  kl. 9 – 16. Totalt fem samlinger.
19. – 21. september
7. – 9. november
23. – 25. januar 2019
18. – 20. mars
24. – 26. april

Avsluttes med eksamen i juni 2019.

Pris kr. 44 000,- (-50% ved GU-medlemskap). I tillegg kommer utgifter til bøker og eksamensavgift på kr. 1500, samt semesteravgift til Høgskulen i Volda på kr. 1500,-.
Studiet foregår i IGM lokaler i Oslo.

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap.

Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema.

Netlife er underviser/veileder på studiet som er markedets ledende innen dette fagfeltet.

Hvem passer studiet for?

Interaksjonsdesign og brukervennlighet vil være interessant for deg som jobber i mediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter. Studiene er tilrettelagt for de som ønsker seg videreutdanning knyttet til interaksjonsdesign. Er du webredaktør, webdesigner, grafisk designer, eller har andre roller i webprosjekter? Da er dette midt i blinken.

Studiet er aktuelt for dem som har arbeidserfaring, grunnleggende webkunnskaper og som trenger generell kompetanseheving. Studiet passer for eksempel for de som:
• Har web kompetanse og ønsker et bredere utdanningsløp som er rettet mot interaksjonsdesign.
• Jobber med web profesjonelt og/eller har utdanning innen web.

Forhåndskunnskap: Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse samt grunnleggende webkunnskap.

STUDIEINNHOLD:

Webløsninger, brukeropplevelse og designstrategi.
Bakgrunnskunnskap du trenger for å skape gode brukeropplevelser

  • Trender innen webdesign
  • Teknikker for kartlegging av brukerens behov/oppgaver
  • Sosiale medier
  • Mobil tilpasning

Interaksjonsdesign

  • Viktige prinsipper i design av gode brukeropplevelser
  • Skjemadesign
  • Prototyping og teknikker
  • Godt innhold på web
  • Kjernemodellen
  • Hvordan måle at du lykkes
  • Krav til tilgjengelighet (WCAG)

Interaksjonsdesign, prosess fra strategi til suksessrik løsning

Vi jobber med konkret case fra start til ferdig prototype.

  • Forretningsidé – WEBstrategi
  • Tilrettelegging av materiell for web, kartlegging av brukernes behov
  • Sentrale prinsipper i design funksjonalitet, innholdsdrevet design
  • Fargebruk og brukeropplevelse
  • Intervjuteknikker
  • Eye-tracking i praksis
  • Hvorfor og hvordan brukerteste, og hvordan unngå de vanligste feilene
  • Brukertesting av din prototype

Antall studiepoeng:30.

Pris kr. 44 000,- (*for GU-medlem kr. 22 000). I tillegg kommer utgifter til bøker, semesteravgift til høgskulen i Volda på kr. 1500,- og kr. 1800,- i eksamensavgift.

Pensumlitteratur høst 2018:

Tilleggslitteratur:

  • I tillegg til bøkene, er en rekke blogposter og videoer obligatorisk lesning. Disse har ingen kostnad. Det kan komme til flere blogposter og videoer etterhvert.

Søk om studieplass:

Registr: Studier

Oversikt over tidligere utdanning:





Oversikt over tidligere yrkesutdanning:






Sending