Kjernemodellen og workshop
På dette kurset lærer du deg å ta i bruk kjernemodellen – ett enkelt og effektivt verktøy for å forenkle, prioritere og få ting til å skje. Du lærer også hvordan du kan forberede og fasilitere en kjerneworkshop i din egen organisasjon.
Kjernemodellen og den tilhørende arbeidsmetodikken er i bruk verden over, av mellom andre gov.uk, Oslo kommune, Vipps, KnowIt og Netlife Design.
Modellen er særlig populær blant innholdsstrategar, UX-folk og digitale markedsfører, men blir også brukt av kommunikasjonsrådgivere, tjenestedesignere og andre som på en eller annen måte jobber med digital strategi eller kommunikasjon.
Kjernemodellen har tre hovedfunksjoner:
- Prioriteringsverktøy som hjelper deg å prioritere mellom ulike tiltak i ulike kanalar. Den hjelper deg å finne ut hvor du skal begynne, og hvordan du konkret kan gå fram for å nå målene dine.
- Samhandlingsverktøy som sørger for forankring og forståelse i hele organisasjonen. Prosessen rundt modellen består av grundig forarbeid og endags minisprint (AKA kjerneworkshop).
- Tankeverktøy som gir deg ett godt utgangspunkt for å se sammenhengen mellom strategi og brukerbehov. Samtidig gir den en frisk tilnærmingsmåte som tvinger deg til å tenke fra innsida og ut. Slik at du kan samle trådar og løse flokar.
Prosessen rundt kjernemodellen har følgende elementer:
- Forarbeidet (før kjerneworkshopen) handler om å få en grunnleggende forståelse og forankring av strategi, målgrupper og brukerbehov.
- Med utgangspunkt i dette definerer du et antall kjerner som du skal jobbe med i kjerneworkshopen. Kjernene kan være websider, digitale produkter eller i prinsippet hva som helst.
- Selve kjerneworkshopen er en endags minisprint, der hele organisasjonen jobber sammen, på tvers av siloar og nivåer, i form av kjernepar. Hvert kjernepar jobber seg strukturert gjennom hvert sitt kjerneark med oppgaver, mål, veier inn, veier videre, før dere konkretiserer og prioriterter selve innholdet.
- Til slutt definerer de sammen dem konkrete tiltakene som må til for å få satt resultatet av workshopen ut i livet.
Mål for kurset
På kurset lærer du deg å ta i bruk kjernemodellen og hele rammeverket rundt. Du får en grunnleggende innføring i kjernemodellen, målgrupper, brukerbehov og strategi, og du lærer å fasilitere en kjerneworkshop i din egen organisasjon.
Kurset passar for alle som ønsker å lage bedre, mer prioritert og mer lønnsomme digitale tjenester, for eksempel:
- Produktutvikler
- Webredaktører
- Prosjektleder
- Konsulenter
- Innovasjonsagenter
Kurset inneholder
- Introduksjon og forberedelser
- Målgrupper, brukarbehov og strategi
- Forberede workshop
- Prioritere kjerner og sammensetting av kjernepar
- Gjennomføring av kjerneworkshop
- Mål og oppgaver
- Veier inn og veier videre
- Kjerneinnhold: Idestorming, detaljering og prioritering
- Presentere resultater og prioritere tiltak
Om kursinstruktør
Are Gjertin Urkegjerde Halland har 23 års erfaring med digital kommunikasjon og produktutvikling. Det var han som lanserte kjernemodellen i 2006, og de siste 13 åra har han testa og videreutvikla modellen gjennom eit hundretals prosjekter i Netlife Design og FINN.no.