Kom igang med et nettsted

Valg av domene-navn

Skal du starte en bedrift eller lage en personlig nettsted, så lag et domene som er beskrivende, lett å huske og som er tilpasningsdyktig da det skal holde lenge. Er primær-målgruppen i Norge så bruk landsdomene .no som er mest relevant for norske søk.

Ønsker du et mer internasjonalt nettsted er .com, .org eller .eu aktuelle da de er generelle domener. I disse tilfeller er IP-adresse, serverplassering, innhold på nettsiden, lenker til siden og relevant informasjon fra Google My Business det som er avgjørende ved søk.

Det finnes en rekke landsdomener som av Google blir behandlet som generelle domener. Eksempelvis .ad, .as, .bz, .cc pluss flere som du finner her hos Google. Har du et generelt topp-domene f.eks. .com og ønsker domene skal registreres som norsk, velger du området med Google Search Tool her.

Valg av Web-hotell

Velg en web-leverandør med god oppetid, bra båndbredde, sikkerhet og support. Prisen kan variere fra dyrt til gratis, så balanser mellom hva du er villig til å betale i forhold til servicen du får. Det er viktig at du får et kontrollpanel på web-hotellet som er enkelt å bruke i forhold til din kunnskap. Sjekk også at web-hotellet leverer det du trenger som f.eks. e-post. Her er en side med billige web-hoteller som er kommentert av brukerene.

Identifiser ditt publikum

Du kan bruke http://www.google.com/trends/ til å sjekke trender relatert til nøkkelord som gjelder for ditt nettsted. Når du har skissert planer for ditt nettsted, bør du samle familien, venner eller arbeidskolleger for å fortelle om prosjektet og høre hva de tenker som potensielle kunder. Du kan også brukerteste skissene til å spørre om hva de forventer å finne på nettsidene, eller om det er noe informasjon de savner. Å høre hva andre har å si kan hjelpe deg med bedre å relatere nettstedet mot brukerne.

Innhold

Nøkkelen til en bra nettsted er å lage den best mulige opplevelsen for brukerne dine med originalt og høyt kvalitetsinnhold. Vær sikker på at innholdet er nyttig og informativ og mer verdifullt og brukbart enn andres nettsteder. Lag et troverdig nettsted med ekte bilder, egne tekster, gode lenker og anbefalinger. Attester fra ekte kunder kan øke nettstedets omdømme.
Nettstedets innhold bør være unikt, spesifikt og med høy kvalitet. Tenk først og fremst på bruker, ikke søkemotorer når du skriver innhold.
Bring farger og liv til ditt nettsted med gode bilder av produkter, teamet eller deg selv. Engasjer besøkende ved å kommunisere med regelmessige oppdateringer, kommentarbokser, eller sosiale medier.

Ting du bør unngå er: Lenker som ikke virker, feilskriving, overdreven bruk av annonser, spam i kommentarfeltet eller i forum.

Organiser nettstedets struktur

Alle nettsteder har en startside som vanligvis er den mest besøkte siden. Det er viktig at du har en god navigasjons-struktur som er logisk og følger brukeren på reisen gjennom nettstedet. Du kan plassere navigasjonen i toppen av nettsiden.
Bruk god og informativ URL (webadresse) som er relevant for innholdet på siden.

Er nettstedet blitt registrert hos Google?

Sjekk at nettsidene er indeksert hos Google, ellers vil ikke kundene dine kunne se nettsidene. Skriv inn søket slik med site:
site:eksempel.no
Når sider kommer opp betyr det at sidene som vises er registrert hos Google. Hvis ingenting dukker opp og nettstedet er nytt, kan det være fordi Google ikke har funnet det ennå. Du kan be Google om å indeksere nettstedet her. Det beste er uansett å registrerer nettstedet i Search Concole.
Nettstedet kan være blokkert på grunn av tidligere mislighold i forhold til Google sine retningslinjer. Du kan sjekke om domenet er blokkert her uten at det er en garanti. Om sidene ikke blir indeksert bruk Search Consol. Via menyen «Hjelp» kan du sende melding med forespørsel om ny vurdering.

Dette innholdet er delvis hentet fra Webmaster Academy. På denne nettsiden forklarer Google hvordan indeksering og søk virker.