Markedsbloggen: Konkurranser, tromme-virvler og mye marsipan

Knappe tre uker etter påsken og kun dager etter kåringen av påske-konkurransen, kjenner jeg at jeg allerede gleder meg til neste år! Påsken er den deiligste høytiden av de alle etter mitt syn med både sol, lite stress og uendelige mengder av gul marsipan med strøssel.

Som den digitale markedsføreren jeg er – er jeg ganske god på å få de aller fleste begivenheter til å handle om nettopp oss. Knis. Og påsken er intet unntak, i dette innlegget viser jeg hvordan vi gjorde det.

Eline Garmaker, Markedssjef IGM

Hva liker vi i påsken? Jo, vår-freshe farger og spill! Min familie er spesielt glad i spill og grill – helst «Diamanten» eller «Ryktet går». Men hva passer for en post på sosiale medier? En rebus så klart! Rebusen får naturligvis et relevant løsningsord som passer til IGM og posten sier god påske til folket, premien er til noe vi ønsker å promotere etter påske – nemlig to gratis billetter til Making Design-konferansen. Tre fluer i en rask smekk der altså.


SAMFUNNSOPPDRAG SOM INSPIRERER

Kunnskapssenteret IGM har hatt et samfunnsoppdrag i nesten 40 år: Å utvikle og tilby kurs, høyskolestudier og møteplasser for grafisk designere, kreatører, markedsførere og kommunikasjonsfolk.

Det er utrolig meningsfylt å få bidra til påfyll, inspirasjon og kompetanseheving. Hos IGM skal du bli digital, kreativ og synlig.

Hva ønsker du deg kurs i?

Ta kontakt på post@igm.no så skreddersyr vi en bra pakke for deg.

Når man skal kjøre konkurranse på sosiale medier må man også sette seg inn i regelverket – for her syndes det mer enn på Skjærtorsdagen i sosiale medier. Har du sett konkurranser som sier «tagg en venn og vinn…»? Da har du i så fall sett en ulovlig konkurranse. Du har ikke lov til å be folk tagge venner, be de legge noe ut på sin egen side eller be de dele ditt innhold på sin side.

Det du i motsetning kan er følgende:

  • Be om likes på posten du har delt
  • Be folk kommentere i kommentarfeltet på posten
  • Be om at de liker siden din
  • Du kan også be folk legge noe ut på din side, som i en fotokonkurranse (post ditt bilde på vår vegg…) – eller sende i privat melding til deg, bare husk at du ikke kan be de legge (i dette eksempelet) bildet ut på sin egen side. Kun din, ikke sin.

I tillegg må du forholde deg til norske konkurranseregler, det er heller ikke supervanskelig. Faktisk er målet å gjøre det enklest mulig. § 9 i e-handelsloven sier at «salgsfremmende konkurranser i elektronisk markedsføring lett skal kunne identifiseres og at opplysninger om vilkår for å delta i konkurransen skal være klare og lett tilgjengelige.»

Gjør det derfor meget tilgjengelig å finne ut dette:

  • Hvordan man deltar i konkurransen
  • Når og hvordan vinneren kåres
  • Eventuelle aldersbegrensninger og geografiske begrensninger
  • Eventuell kjøpeplikt
  • Eventuelle betingelser for levering eller henting av premie



I min tekst skriver jeg: Løser du denne? I så fall kan du vinne to billetter til årets Making Design konferanse!️ Delta i kommentarfeltet innen 19/4.

På denne måten holder jeg meg både innenfor Facebooks regelverk og det norske – og oppgir lett tilgjengelig info om konkurransevilkårene. For å få enkle tekster her handler det om å ha en enkel konkurranse-metodikk. Jeg ER og BLIR i posten min; der finner du både rebusen, muligheten til å delta og kåringen – i tillegg har jeg lagt inn knapp til Making Design-konferansen slik at man enkelt kan finne ut når, hvor også videre.

Så var det kåringen da!

Her valgte jeg å gå for en liten videosnutt og jeg ønsket å legge inn en lydløs trommevirvel for å øke spenningen. Og det er like lett som det er morsomt.

Først satt jeg opp de forskjellige bildene som til slutt vil utgjøre filmen i hvert sitt tegnebrett i Adobe Illustrator. Her kunne jeg fint ha benyttet InDesign eller Photoshop også. Jeg valgte kvadratisk format ettersom denne kun skulle ut som post og ikke som story, jeg valgte altså formatet 1080 x1080. 




Så satt jeg opp designet mitt etter skissen som lå i hodet og dupliserte tegnebrettet med illustrasjonen av trommen på. Når dette tegnebrettet blir duplisert vil alt bli stående på samme plass. Det eneste jeg gjorde deretter var å endre posisjon på trommestikkene på det nye tromme-tegnebrettet. Og vipps, nå kan den snart spille av seg selv.

Deretter gikk jeg over til Adobe Rush og importerte alle tegnebrettene jeg nettopp hadde eksportert som jpg’s fra Illustrator. Deretter var det opp til «timingen» da, den er som vanlig «everything». Klippene med trommen i to forskjellige posisjoner la jeg etter hverandre, og gjorde klippene veldig korte, også dupliserte jeg de flere ganger.



Ettersom det kun er trommestikkene som endrer seg i disse bildene vil det med denne kjappe klippingen se ut som om de spiller helt av seg selv. Kult? Jepp!

Jeg likte disse trommene så godt faktisk at jeg også ønsket å ha de i nyhetsbrevet. Derfor trengte jeg de også som en gif-animasjon. Dette er også superenkelt å få til i Adobe Photoshop.



Jeg laget meg et Photoshop dokument på 1080 x 1080 og klasket inn en tromme-illustrasjon i hvert sitt lag. Deretter åpnet jeg timelines og laget «videotidslinje». Igjen snevret jeg inn lengden på klippene til et minimum og la de rett etter hverandre. Men denne gangen dupliserte jeg de ikke – for gif looper helt av seg selv, så her holdt det med kun ett klipp av hver bevegelse – i dette tilfellet kun to med kort varighet. Veien videre var å «opprette delbildeanimasjon» på tidslinjen, og arkivere for gif. Så lett og så morsomt! Her kan du se postene på Facebook og her kan du se gif’en i nyhetsbrevet (du må scrolle litt nedover) 🙂 Hilsen Eline