Kurs og deltidsstudier

Mange kontakter oss for å spørre om hva slags kurs eller studier de skal ta for å få ny jobb. Velg noe du brenner for, det du har mest lyst til å gjøre, og enda bedre blir det om du kan bygge på tidligere erfaringer.

Her kommer en liten kortversjon av info om kurspakker, kveldskurs og studier med studiepoeng:

Kurspakker

Webdesign

Kurspakken er tilrettelagt for deg som skal lage nettsider. Du lærer både å planlegge hvordan nettsidene tilrettelegges for brukeren,  hvordan innholdet på sidene blir funnet på Google (SEO), samt hvordan du lager sidene ved hjelp av HTML og WordPress.

(Kurspakken består av flere enkeltkurs: HTML og CSS • WordPress • Interaksjonsdesign • WordPress videreg., og avsluttes med en prosjektoppgave.)
Mer om webdesign –>

Adobe Creative Designer

Skal du jobbe som digital designer, enten du lager nettsider eller trykksaker, bør du kunne Adobe-programmene InDesign (layout til trykksaker), Illustrator (vektorgrafikk til å lage og redigere logoer og andre objekter) og Photoshop til bildebehandling. Her lærer du alle programmene, InDesign, Illustrator og Photoshop ved hjelp av praktiske oppgaver, samt at du får kursdokumentasjon på norsk.

(Kurspakken består av flere enkeltkurs: InDesign grunnkurs • InDesign videreg. • Photoshop innf. • Photoshop videreg. • Illustrator innf. og avsluttes med en prosjektoppgave.)
Mer om Adobe Creative Designer –>

Grafisk design med prosjektledelse

Kurset er for deg som allerede har jobbet noe i InDesign, og Photoshop og skal designe brosjyrer, plakater, annonser og nettsider. Kanskje har du jobbet med design i mange år, men trenger hjelp til å få mer «kjøtt på beina» i forhold til hvordan du skal utforme jobben din. Du skal kunne utforme organisasjonens visuelle identitet, samt lage logo og tilrettelegge en profilmanual.

(Kursinnhold: Grafisk design • Bildebruk og farger i ulike medier • Logo og profilmanual • Prosjektledelse • Ide og kreativitet • Interaksjonsdesign • Workshop)
Mer om grafisk design –>

Digital markedsføring

For deg som skal lage innhold til digitale kampanjer. Du skal skrive for å engasjere leserne, du skal finne ut hva leserne dine vil ha, innholdet ditt skal bli funnet via Google, du skal planlegge kampanjer, samt analysere effekten av de digitale kampanjene.

(Kurspakken består av flere enkeltkurs: HTML oversikt • Sosiale medier • Content Marketing • SEO (søkemotoroptimalisering) • Google Analytics • Skrive for web • Digital strategi)
Mer om kurset digital markedsføring –>


Kveldskurs

Webdesign, kveldskurs

For deg som vil lære å lage nettsider grundig. På 19 kvelder skal du lære å planlegge innholdet på nettsidene, interaksjonsdesign, du skal lage nettsidene med HTML og WordPress, du lærer om bilder til nett, samt hvordan nettsidene fungerer for brukerne. Undervisning hver torsdag kveld kl 16:30 – 20:30.
Mer om webdesign, kveldskurs –>

Mediedesigner, print og web

På dette kveldskurset lærer du både Adobe-programmene InDesign, Illustrator og Photoshop, samt HTML og WordPress for å lage nettsider. Med mediedesign lærer du hvordan kommunisere med brukerne dine, samt hvor og når du skal bruke de ulike kanalene for å nå dem. Undervisning hver tirsdag kveld kl 16:30 – 20:30.
Mer om mediedesigner, kveldskurs –>


Deltidsstudier med studiepoeng 

Alle studier er i samarbeid med Høgskulen i Volda og har undervisning med samlinger hos oss på IGM i Oslo.

Digital Journalistikk, 15 studiepoeng

Du lærer å skrive gode, journalistiske tekster. Du vil også lære digitale verktøy som kan brukes til å samle inn og presentere informasjonen på en brukervennlig, engasjerende måte. Og du vil ikke minst lære hvordan du kan bruke sosiale medier til å spre budskapet ditt effektivt. Kurset er også godt egnet for de som ønsker å lære research- og fortellingsteknikker til bruk i andre sammenhenger, f.eks. i informasjon og innholdsmarkedsføring. (Forelesere fra IGM og Høgskulen i Volda.) Oppstart 11.9.
Mer om digital journalistikk –> 

Webredaktør, 30 studiepoeng

Dette er relevant både for deg som allerede jobber eller skal jobbe med innhold og strategi på nett. Du vil få en dypere innsikt i områder som brukerinnsikt, analyse, innholdsproduksjon, brukertesting, ledelse av designprosesser, innkjøp av tjenester, organisering og ledelse av webarbeidet, strategiarbeid og redaksjonelle prinsipper. Du vil også få innsikt i hva som rører seg på dette fagområdet innen nye metoder og teknologi.

Som webredaktør må man ofte lede prosesser og stå ansvarlig for innkjøp av tjenester. På dette studiet vil du derfor også lære prosjektledelse, og om innkjøp, anskaffelser og leverandørstyring. Oppstart 2.10. (Forelesere fra Netlife Research og Høgskulen i Volda.)
Mer om webredaktør –>

Digital rådgiver, 30 studiepoeng

Du lærer å lage gode digitale løsninger for kunden basert på kundereisen. Ved å kartlegge kundens behov, vil du skape verdifulle kundeopplevelser og tjenester, som igjen blir gode forretningsmodeller. Vi bruker verktøy som Business Model Canvas og Design Thinking. I løpet av studietiden skal du ha tilegnet deg kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør deg i stand til å lede den digitale produksjonsprosessen, bidra med digital rådgivning, samt sørge for at bedriften har god digital strategi. Oppstart 25.9. (Forelesere fra Creuna og Høgskulen i Volda.)
Mer om digital rådgiver –>

Digital markedsføring, 30 studiepoeng

Lær deg å lage godt, engasjerende innhold brukerne dine vil ha, vit hvordan du bruker søkemotoroptimalisering (SEO) slik at de finner innholdet ditt, samt hvordan du analyserer effekten av kampanjene dine med Google Analytics. Vi bruker WordPress som publiseringsverktøy og sosiale medier for å spre innholdet til relevante lesere. (Forelesere fra IGM og Høgskulen i Volda.)
Mer om digital markedsføring, 30 stp –>


Studier med 30 studiepoeng gir rett til lån og stipend fra Lånekassen 

Bloggen