Markedsbloggen: Blacklist!
Nå er den tiden på året igjen hvor mailboksen min holder på å avgå ved døden som følge av overvekt og jeg står i fare for å overse innkallinger til styremøter, foreldresamtaler og legetimer fordi den store, sorte uke er over oss. Black Week, som startet som en fredag, breier seg nå ut i kalenderen og dekker omtrent hele november.
Eline Garmaker / Markedssjef IGM
Nyhetsbrev har jo blitt en fantastisk kanal. Selv elsker jeg nyhetsbrev, både å lage de og motta de. Spesielt etter at nytt lovverk har satt sin delvise stopper for datasporing – ser vi at markedsføring mot egne lister har blitt langt viktigere enn tidligere. Vi kan gå så langt som å si at kundelisten din er det nye gullet. Denne listen skal ikke lenger stå alfabetisk oppramset i et Excelark eller i en CRM løsning – nei, den skal foredles. Det gjør vi ved å bli kjent med kundene våre og deretter dele de inn i grupper som har felles behov og ønsker. Målgrupper altså. Så langt,så bra.
Hvis vi vil dra nytte av e-post markedsføringens enorme ROI (som i 2021 var på hele 3800%) så sender vi ikke samme e-post til Tove-32-med-tre-gullunger som til Geir-64-med-Ferrari heller. Nope, listene skal i samarbeid med selgerne eltes, kvernes og kjærlig rulles ut som sju slag julebakst – og innholdet skal selvsagt passe smaksløkene til mottakeren. 92% av alle nordmenn mellom 16 og 74 år bruker i følge SSB e-post og de aller fleste av disse har stor tillit til det de mottar på mail.
Nei, det er ikke rart at alle elsker mail. Og akkurat nå blir det veldig tydelig. Før klokken 09 i dag så har jeg mottatt 12 nyhetsbrev i forbindelse med Black Friday/Week/Month – i tillegg til ordinære eposter – og både jeg og mailboksen min gisper etter luft! Dermed skjer dette:
- Jeg får store øyne og forsøker desperat å filtrere ut viktige mails fra uviktige i den lange listen
- Jeg gir opp og begynner å åpne én etter én – og deretter slette
- Jeg blir gal og slutter å slette, og begynner heller å melde meg av nyhetsbrevene
- Vi kommer på hverandres BlacklIst
Synd! For så fort jeg er av-meldt kan jeg ikke lenger nås av sporadiske, kanskje gode tilbud, jeg kunne vært interessert i – på et bedre tidspunkt.
Og når er dét tenker du kanskje nå? Når er et bedre tidspunkt? Vel, det som er helt sikkert er at det IKKE er samtidig med ALLE andre. Så med mindre du MÅ bli med på Black Friday/Week/Month – så dropp det! Finn heller en annen høytid som passer dere bedre og unngå å barbere kundelisten din (gullet ditt).
Fortsetter under bildet
Vi i IGM har valgt oss påske som primær-høytid. Her drar vi på litt ekstra. Grunnen til dette er at vi kan leke oss med rebuser som har en fin liten kobling til å lære noe nytt. I Tillegg så passer det bra i forhold til å dele ut våre fineste premier – nemlig et sete til vår årlige Making Design konferanse i Juni – det skader selvsagt ikke at vår fargepalett skinner ekstra godt rundt påske heller.
Så vær modig og gå motstrøms til verks! Skill deg fra mengden og sjekk ut merkedager for 2023 først som sist. Hva med Blåmandag 27. februar istedenfor Valentinsdagen 14. februar? – Det høres ut som en morsom kampanje. Eller hva med Grøtdagen 23. oktober, Aprilsnarr 1. april, Verdens kyssedag 6. juli, Internasjonal søvndag 20. mars eller Tannpinedagen 9. februar? Her er det mye å ta av – jeg ser allerede konseptene brette seg ut i kundens tomme innboks. Du kan jo alltids være en trendsetter å lage din helt egne tradisjon også – uansett, gå klar av stimen, ta vare på gullet ditt – og unngå å bli svartelistet!
Ha en fin mandag, tipper du er utslitt etter gårsdagens Barnedag (20. november) – det er i hvert fall jeg 🙂
Hilsen
Kilder: https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/norge-i-europatoppen-pa-digitale-ferdigheter?tabell=308097 og https://www.mfo.no/aktuelt/faglig-fredag-26-februar