Markedsbloggen: Det er i ferien du blir god!

Endelig er det sommer og det skal bades, is-spises og grilles i lange baner. Sommeren er for meg forbundet med bedre tid – og god tid betyr igjen – mye inspirasjon. Mine idéer er som alt annet som lever – avhengig av luft. Og derfor har ferier for denne digitale markedsføreren ofte vært synonymt med popping av idéer samt et mylder av nye prosjekter og konsepter.

Eline Garmaker, Markedssjef IGM


Nå tenker du kanskje at jeg har lopper i blodet og liker å jobbe isteden for å ha fri, men det stemmer ikke. Sannheten er at jeg er en ekte Ferdinand som elsker å sitte under en eik og «dufte på blommor». – Likevel er det noe med den pausen sommeren tar med seg, som gjør meg så mottakelig for inspirasjon og som gir idéene plass til å spinne. Ofte har kule julekonsepter blitt klekket på stranden i juli og kampanjer fått tematikk under parasollen på en fortauskafé. Det handler nemlig ikke om jobb, men om å gi tankene tid til å fly og ha oppmerksomhet nok til å gjenkjenne de du bør spare på. Her er mine topp fem råd til deg som ønsker å drodle, inspireres og få nytt påfyll i sommer.


1) Husk håven din. Trikset er å få fanget disse sommerfugl-idéene når de klekkes – pakk alltid med deg håven din! …Eller idéboken da. Også kalt en notisblokk av de som liker det. Selv er jeg er mest glad i de uten linjer slik at jeg kan skisse ut og idemyldre over en lav sandal. La deg inspirere av den vakre naturen du har rundt deg, det noen sa eller en farge du så i det solen og sjøen blandet seg. Du trenger ikke ferdigstille noe som helst, bare skriv ned det du tenker der og da, tegn en liten strektegning – også tar du resten av jobben når ferien er over. På denne måten tar du med deg en skattekiste med gullkorn hjem og du har startgass til arbeidet når den crispy høstluften melder sin ankomst. Ikke før. For husk – du trenger ro og luft – så klekkes snart en ny god idé. Skriv den ned. Pust, tenk, skriv ned – repeat.

2) Vær årvåken. I det daglige rekker man kanskje ikke henge med på alt som skjer i verden. Men det er viktig for alle som driver med visuell kommunikasjon og markedsføring å være aktuelle – og det blir vi ikke uten å forstå hvilken verden vi lever i. Akkurat nå er det verdt å følge ekstra med på både kanselleringskulturen og ikke minst hvordan misbruk av sosiale medier og kommunikasjon kan ha skumle ringvirkninger. Dette er igjen et etisk ansvar alle vi som fyller disse flatene skal ha i bakhodet hver gang vi ønsker å publisere noe. Derfor anbefaler jeg alle å se Ekstremt på nett med Louis Theroux på NRK i sommer. Se gjerne også URIX på NRK, med Kansellert.


3) Bry deg! Rosavasking er et begrep som går på at firmaer hiver seg på samfunnsdebatter og viser støtte til enkelte saker via kampanjer i for eksempel sosiale medier. Nylig har debatten vært oppe i forbindelse med Pride og det faktum at mange har endret logoen sin til en regnbuevariant. Kritikken går på at dette gjøres for å øke profitten og at det ikke kommer fra hjertet, noe som sikkert også skjer i enkelte tilfeller.

Jeg vil likevel slå et slag for alle markedsførerene der ute som tør å vise menneskelige verdier og la ansiktene til sine kollegaer skinne igjennom brandingen. Vi er alle mennesker og de fleste jobber et sted, derfor er det helt naturlig at også firmaer er tuftet på kjerne-gode verdier jeg som forbruker gjerne vil se. Jeg håper ingen ble skremt av debatten denne gangen, for det er så fint å se den digitale verden fargelegges i juni og få et glimt inn i hjerterota til alle fra DNB og Dagsavisen til Redd Barna og StoryBold reklamebyrå. Søkelys og støtte er viktigere enn noen gang, så våg å bry deg. Benytt gjerne avstanden fra jobben til å tenke på hvorfor det er hyggelig å jobbe akkurat der du gjør, hva er det dere bryr dere om? Dette er gode verdier å henge kommunikasjonen på til høsten.




4) Ta deg tid til å se hvor flinke andre er! Etter at du er ferdig med å klappe for gullungens saltvannsstup kan du vurdere å klappe for Amnesty. Deres kampanjer har så mye bra i seg at jeg ikke får sagt det. Joda, det får jeg. Her kombineres det å bry seg med aktualiteter, godt design og sylskarpe idéer.  Spesielt vil jeg trekke frem denne kampanjen som er helt fabelaktig og ubeskrivelig viktig. Se, nyt og la deg inspirere.



5) Lær av kidsa! Skal du på ferie med tenåringer? I så fall er du veldig heldig! Du har nå muligheten til å få verdens proffeste PT på sosiale medier. Legg merke til hva de ser på, hva som trender på TikTok, slik de benytter Snapchat og hvordan musikken brukes (kuttes, snittes, hærpes, alt ettersom…). Ikke bare kommer du til å lære masse nytt du vil få bruk for i din hverdag – det kan godt hende småtrollet synes det er litt hyggelig at du er nysgjerrig også –  og at det blir noen gode ferieminner ut av det. ☀️ God sommer!



Vil du lære mer? Søk på deltidsstudiet Digital Markedsfører som gir deg 30 studiepoeng eller bli med på en kurspakke til høsten som inneholder digital strategi, skrive for web, sosiale medier, SEO og analyse.