Markedsbloggen; Mer story folkens!

Hva har jeg kastet meg på i dag? Jo i dag lager jeg film! En story for å være presis. Jeg har lagt merke til at jeg får mange klikk fra våre stories på Instagram og det gir meg et tydelig stikk av dårlig samvittighet i magen. Ikke fordi jeg har lagt ut kjipe og uetiske greier – nope – slettes ikke. Problemet er vel at jeg ikke har lagt ut så mange øyeblikk i det hele tatt.

Eline Garmaker, Markedssjef IGM


Jeg må si jeg er god på stories når det skjer noe – våre konferanser for eksempel – der sover jeg ikke i timen som digital markedsfører. De som følger med på nett skal virkelig få føle stemningen i salen og jeg deler raust av både foredragsholdere, pauseinnslag og publikum. Men når det kommer til hverdagen, da feiler jeg. Jeg både glemmer og utsetter å vise kundene våre bakomfilmen i kurslokalene til IGM. Og for dette har jeg dårlig samvittighet. Spesielt når jeg ser hvor mange klikk vi får til tross for alt for få stories.

Derfor har jeg tenkt til å bli hakket kvassere på nettopp dette. Så i dag lager jeg film. Riktig nok ikke en bakomfim, det blir digital markedsføring med «corporate» look denne dagen. Vår store Design- og Adobe-konferanse nærmer seg så jeg ønsker å fortelle alle storybrukere på både Instagram og Facebook om Making Design 2022 – i håp om at noen klikker seg inn for å sjekke ut programmet. 

Siden jeg både er lat og en kontrollfrik-designer har jeg naturligvis valgt meg minste motstands vei og starter hele greia i InDesign. Idéen klekket jeg ut i dusjen i går kveld så den jobben er gjort. Jeg ønsker meg en film som presenterer Making Design med en følelse av blitzregn – som om en kjendis er tilbake i byen. Også vil jeg «name droppe» noen av foredragsholderne og selvsagt vise frem både fargepalett og ny animert logo.


Handlings-knappen legger jeg først til i Instagram, men jeg planlegger inn i designet mitt at den får en tilmålt plass i oppsettet.

For å få til denne blitzingen jeg ønsker meg oppretter jeg tre helt like sider. Det eneste jeg varierer på er fargene i bakgrunnen. Jeg velger selvsagt å følge min egen design-manual og holder meg til avlange og ensfargede felter i den rikholdige paletten jeg har valgt. Frislippet etter korona har gjort meg helt gal etter farger så både paletten til Making Design og til Visibel (konferansen vi holdt i mars) spruter av energi og inspirasjon. 


Dette bakgrunnsmønsteret med avlange fargefelter skal gå igjennom hele videoen, og hvert klipp til filmen får en egen side i InDesign. Jeg benytter selvsagt 9×16 format og designer på vanlig måte, side for side. Det eneste jeg ikke legger inn i InDesign er den animerte logoen fra Adobe Animate og lenken til makingdesign.no som skal på i Instagram. Deretter eksporterer jeg alle sidene som .jpg (Jeg sa jeg var lat).

Nå er råmaterialet mitt klart slik at jeg kan lage en film. Jeg åpner Adobe Premiere Rush, lillebroren til Adobe Premiere som er enkel å ha med å gjøre og som er skapt for å lage raske filmer for digital markedsføring. Ypperlig for alle sosiale medier, stories, reels og Snapchat annonser mm. Jeg velger meg et nytt prosjekt og henter inn alle sidene jeg eksporterte fra InDesign. Jpg-filene fyller tidslinjen – et godt tips er å velge filene i riktig rekkefølge når du importerer de til Rush, da slipper du å dra de på rett plass etter at de har landet på tidslinjen. 

Magien skjer i klippen sa folk – og i dag er jeg veldig enig. Timingen gjør om dette trege slideshowet til å bli et ørlite blitzregn. Jeg laget meg jo tre like bilder med kun ulike farger i bakgrunnen – og disse skal nå spilles av i høy fart og dupliseres i et par tre runder. Hvert klipp får kun 0,7 sekunder. Ettersom det kun er bakgrunnen som er endret ser det ut som om «Making Design» står på toppen av grafikken, men det gjør den egentlig ikke – det er et skifte i bildet men det synes ikke når alt står på samme plass. 


Når introen med blitzingen er ferdig, bremser jeg ned tempoet på de bildene som forteller om foredragsholderne, disse klippene får hele 1,14 sekunder hver. Ting må jo ikke gå for sakte i digital markedsføring 😉 Jeg avslutter med logoen som er animert, den henter jeg inn som et .mp4 klipp og legger i egen tidslinje på toppen av mitt siste bilde som kun har teksten «Making Design 14. & 15. Juni». I Rush er det enkelt å flytte og skalere både bilder, tekster, filmklipp og objekter – så jeg tilpasser størrelsen på logoen til å passe perfekt over teksten. Voila! Ferdig. 

Til sist publiserer jeg og husker å sette på lenken til makingdesign.no i Instagram – her kan dere se resultatet.